8 روز تا بهبود روشی که شما ییلاق سوباتان


سد میجران در فاصله ۲۰ کیلومتری رامسر قرار داشته و علیرغم طبیعت حیرت انگیزی که دارد یکی از ناشناختهترین سدهای ایران است. پیمایش تا محل کمپ که منطقه ای تقریبا گرد در داخل جنکل که هیچ درختی در آن نیست، تقریبا به 1 ساعت پیاده روی نیاز دارد. امنیت بالای پارک جنگلی سیسنگان سبب شده است تا گردشگران بتوانند به آسودگی در آن کمپ بزنند و بخوابند. بعد رسیدن به قله در بالای آن یک امام زاده نیز وجود دارد که در کنار آن میتوانید استراحت کنید. جریان آبهای گورا از میان صخرهها در کنار انبوهی از درختان سرسبز و زیبا، چشم هر ببیندهای را به خود خیره میکند. روستای جواهر ده در زمستان لباسی سراسر سفید از برف به تن میکند. روستای بلیران در منطقه دشت سر شهرستان آمل واقع شده و از طبیعتی کاملا بکر و بسیار زیبا برخوردار است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. بازار محلی لاویج: بازار محلی لاویج یک بازاری سنتی می باشد که هنگام ورود به لاویج شما را جذب خود می کند. مسافران حق ورود به روستا را ندارند و برای بازدید از جنگل، باید از مسیر مشخص شده پیش بروید. درست نرسیده به جنگل، روستایی به نام لهاش وجود دارد که در دل کوهستانی خوش آب و هوا قرار گرفته است و مناظر بی همتایی را به نمایش گذاشته است. آبشارهای استان مازندران و وجود جنگل، کوه، صخره و طبیعت زیبا در اطراف آن، از مهمترین جاذبههای گردشگری این استان محسوب میشود.

این آبشار زیبا که از ارتفاعات کوه خشت چال در شهر رامسر سرچشمه میگیرد، با ذوب شدن برفهای زمستانی جاری میشود. از دیگر مناطق طبیعی شهر دیدنی گرگان همراه با سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا به سراغ روستای زیارت گرگان می رویم. دره دوهزار یک مقصد طبیعت گردی با جاذبه های متنوع است. برای دیدن این غار جذاب باید به سمت انتهای دره شیرز بروید. سپس با مقایسه عکس، امکانات و هزینه اقامت برای هر شب، اقامتگاه موردنظر خود را بهسادگی رزرو کنید. با آنکه الیمستان یکی از ناب ترین مناطق استان مازندران است و زیبایی های بی همتایی را پیشه روی چشم همگان قرار داده است، اما طبیعت این جنگل دست نخورده است و اقامتگاه های ویلایی یا شیکی در محدوده آن وجود ندارد. درواقه این جنگل در تمامی فصول سال زیبا است و منطقه بکری را پیشه روی همگان قرار می دهد. این روستا از دیدنی های بسیاری همچون روودخانه گرمارود، چشمه آب گرم، جنگل های زیبا و سوغات محبوبی برخوردار می باشد که سفر خوشی را برای همگان به ارمغان می آورد. هر چه ویلای مدنظر شما به دریا نزدیکتر باشد، باید میزان اجاره بیشتری برای آن پرداخت کنید. برای رفع این مشکل چند روز قبل از مسافرت میتوانید برای رزرو ویلا در نور اقدام کنید و با اجاره ویلا نور از سفر خود نهایت لذت را ببرید. برای اطلاع پیدا کردن از ویلاهای شهر نور میتوانید به سایت جاباما سری بزنید و نسبت به رزرو ویلا در نور و همچنین اجاره ویلا نور اقدام کنید. شهر باستانی جرجان در طی حملات مغول در قرن های چهاردهم و پانزدهم میلادی به طور کامل تخریب گردید، اما تنها برج گنبد قابوس جان سالم به در برد و هنوز هم به عنوان یادگاری خودنمایی می کند.

مسیر بعد از گاوداری شیب زیادی دارد که اگر مسیر برفی باشد، طی کردن آن سختتر هم میشود. مسیر پیمایش تا محل کمپ مه آلود بود و شیب آن نیز برای حمل کولههای سنگین برای برخی افراد زیاد بود. یکی از جذابیت های این روستا عبور رود کردان از میان آن و سرسبزی باغهای میوه، از آلبالو و گیلاس گرفته تا زردآلو و توت، است. در رابطه با نام این روستا اینگونه روایت می شود که به دلیل کوچ و سکونت افراد اندیشمند در علوم متعدد در این محل ، به مِلامحله (mela-mahle) شهرت یافته است بطوریکه "مِلا" در زبان تبری1 به فردی اندیشمند در علوم متعدد گفته می شود و از آنجایی که آموزش در گذشته به این صورت فراگیر نبوده و دسترسی به آن سخت بوده است به افراد مکتب رفته که علوم متفاوتی را یاد می گرفتند نیز گفته می شد. تمام پنجشنبه هوا مه آلود بود که باعث شده بود ما از مناظر اطراف چیز خاصی را نبینیم که در روز جمعه بعد از بیدار شدن، مه به سمت پایین رفته بود که باعث شد ما مناظر اطراف و قله دماوند را بتوانیم مشاهده کنیم. همانطور که گفته شد الیمستان از بخش های مختلف چشمه سرا، دشت و مراتع، مسیرهای جنگل نوردی و گلزار های زیبا تشکیل شده است که برای بازدید از هر یک باید بیشتر در دل این جنگل فرو بروید. در این بخش بعضی از جاهای دیدنی نزدیک به گنبد قابوس را برایتان معرفی کردم تا سری هم به این جاذبهها بزنید. این دیوار تاریخی که ارتفاع آن از ۶ متر تا ۸ متر برآورد شده است، یکی از آثار شگفت انگیز معماری قبل از اسلام بوده و نمونه ی بارز از به کار گیری مصالح بوم آورد است. از مزایای این هتل می توان به دسترسی آسان به مراکز گردشگری از جمله شیطان کوه، حمام قدیمی گلشن، تالاب سوستان، موزه تاریخی چای، آرمگاه کاشف السلطنه و تله کابین اشاره نمود و همچنین شایان ذکر است که این هتل دارای چشم انداز بی نظیری از شهر و جاذبه های گردشگری اطراف خود دارد.

به همین دلیل ویلاهای لوکس تعداد کمتری از ویلاهای معمولی در این شهر دارند. این ویلاها با توجه به کرایه بالای آن اجارههای بیشتری نیز باید برای آن پرداخت کرد و تمام افراد توانایی اجاره ویلاهای لوکس را ندارند. در شهر نور ویلاهای لوکس و لاکچری در نقاط مختلفی ساختهشده است که شما با توجه به منطقه موردتوجه برای اقامت میتوانید برای رزرو و اقامت در این ویلاها اقدام کنید. این منطقه ازیکطرف به دلیل نزدیک به دریا دارای آبوهوای شرجی است و از طرف جنگل نیز هوای خنک به این شهر میوزد. درختان دیگری مثل افرا، توسکا، اوجا، گردو، راش، مَمرَز و نمدار هم ریشه در خاک این منطقه دارند. جاده زیبای آن هم یک مقصد محبوب برای دوچرخهسواران است. در خصوص نشر پیامکیِ جکهایی که به تمسخر آدات و رسوم و سیره و رفتار قوم لر میپردازند، مسالهای است که پیش از این در خصوص سایر اقوام ایرانی نیز شاهد بودهایم؛ فراوان ادله و استدلال میتوان برای یافتن علل چگونگی رواج این جکها یافت و طرح کرد لیکن به نظر میرسد دو عامل در میان عوامل مهم گسترش این عادت نامطلوب سهمی بیش از سایر عوامل داشته باشند. به خصوص در زمستان احتمال اینکه با حیوان هایی مثل خرس، شوکا، گرگ، خرگوش و گراز برخورد کنید زیاد است. هرکدام از این اقامتگاهها با توجه به شرایط خاص آن هزینههای مختلفی را برای کرایه این مکانها باید پرداخت کنید. در شهر نور جاهای تاریخی و تفریحی فراوانی وجود دارد که افراد از نقاط مختلفی برای دیدن این جاذبههای دیدنی به این شهر سفر میکنند. در شمالیترین قسمت شهرک نواحی مجاور محلههای ۲و۱ منطقه وسیعی (حدود ۹۵ هکتار) جهت مراکز تفریحی - ورزشی در شمال غربی و هتل و متعلقات توریستی در شمال شرقی در نظر گرفته شدهاست. از جمله تفریحات این منطقه می توان به عکاسی، کوهنوردی، طبیعت گردی، دوچرخه سواری، پیاده روی و قدم زدن، بازدید از چشمه سراها و مراتع سرسبز و برگزاری پیک نیک اشاره کرد.

اگر خوش شانس باشید می توانید حیوانات زیبایی همچون اسب یا گاو را که در مراتع سرسبز الیمستان زندگی می کنند مشاهده کرده و یا به آن ها غذا بدهید. منبع عکس: soubatan.ir، خبرگزاری مهر (عکاس: بهنام یوسفی)مسیر تالش - آق اولر - سوباتان: جاده آسفالت تالش تا منطقه آق اولر تقریبا ۴۰ کیلومتر است و در اینجا جنگل جای خود را به مراتع سبز و پر از گل میدهد. در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی گیلان یکی از جاذبه های بسیار زیبای خرم کش یعنی آبشار دودوزن را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از آبشارهای بسیار زیبای این استان سر سبز است. از همین روی به این چاله ها که در دل فضای سبز بی نظیری قرار گرفته اند نقش پای رستم گفته می شود و یکی از دیدنی ترین جاهای الیمستان محسوب می شوند. برای رسیدن به این آبشار ناچارید از دل رودخانه عبور کنید و تماشای طبیعتی سبز و انبوه از درختان بلند لذت این پیاده روی را برای شما دو چندان خواهد کرد. آبشار شاهاندشت با ارتفاعی حدود 180متر مرتفعترین آبشار استان مازندران و دومین آبشار بلند ایران است. شکل منحصربهفرد دیوارههای اطراف آبشار ویسادار مناظری زیبا در دل جنگل ایجاد کرده است.آبشار ویسادار از روی تخته سنگهای بلند سرازیر میشود و به حوضچه زیرین آن میریزد. آبشار تیرکن یکی از معروفترین آبشارهای حومه شیرگاه استان مازندران محسوب میشود. فاصلهی گالیکش تا شهر مینودشت هفت کیلومتر، تا سه راهی کلاله پنج کیلومتر و تا گرگان ۱۰۸ کیلومتر است.آبشار لوه از معروفترین جاهای دیدنی استان گلستان و مقاصد طبیعتگردی گالیکش به شمار میرود که در ۲۰ کیلومتری آن و در پنج کیلومتری جادهی اصلی گلستان-مشهد، در کنار روستایی به همین نام قرار دارد. این دو چاله در کنار یکدیگر دیده می شوند و حفره های عمیق ۱۰ متری هستند که جاذبه ای خاص را ایجاد کرده اند.

آبشار رنگو حدود پنج تا شش متر ارتفاع دارد ولی به دلیل بستر نیم دایرهای که دارای یک محل ریزش اصلی و چند محل ریزش فرعی با حجم آب قابل توجه، منظرهای دیدنی را ایجاد کرده است. با ما همراه باشید تا شما را باراهنمای اجاره ویلا در نور آشنا کنیم. از همین روی اگر می خواهید حین بازدید از جنگل شب را در اقامتگاهی ایمن و با امکانات رفاهی مناسب بگذرانید، اجاره ویلا در آمل بهترین گزینه است. در شهر نور ویلاهای مختلفی ساختهشده است که شما با هر میزان بودجهای که برای اجاره ویلا نور در نظر گرفته باشید، میتوانید یکی از آنها را کرایه کنید. استخر یکی از تجهیزاتی است که وجود آن در ویلا باعث افزایش اجاره میشود؛ اما این عامل مانعی برای تقاضای افراد برای ویلاهای استخر دار نشده و همچنان پرطرفدارترین نوع ویلا در نور به شمار میآید. شما میتوانید در هر فصلی از سال برای اجاره ویلا نور استخر دار اقدام کنید و از یک شنا در جمع خانواده لذت ببرید. اما شما می توانید با اجاره ویلا در شهر آمل از امکانات رفاهی و تفریحی ویژه ای برخوردار شده و اقامتی ایمن و بی دردسر را تجربه کنید. حالا نوبت به جاذبه های تفریحی این منطقه می رسد که این امر یکی از مهم ترین ویژگی های هر منطقه گردشگری محسوب می شود.

ویژگی رسیدن به آخر مسیر جنگلی، شیب زیاد مسیر است که با رسیدن به آن، کمی بعد پوشش گیاهی تمام میشود و از آن به بعد دوباره میتوانید در سمت راست خود کوه دماوند و در سمت چپ خود شهر آمل و دریا را مشاهده کنید. در نقاط مختلف این منطقه میتوانید کمپ کنید که ما در سمت راست آن که شیب کمتری داشت و همچنین برای تمام افراد نیز محل مناسب برای چادر زدن داشت، کمپ کردیم. مارکوه مخروطی شکل، مشجر و جدا شده از سلسله جبال البرز میباشد که در فاصله ۶ کیلومتری شرق شهرستان رامسر و سه کیلومتری ساحل دریا و محور ارتباطی تنکابن به رامسر واقع شده و برای تمام عابرین از جاده قابل مشاهده است. ساحل چمخاله را می توان از اروپایی ترین جاهای دیدنی گیلان دانست! تاریخ پرفراز و نشیب و طبیعت بکر و سر سبز، باعث شده است جاهای دیدنی سیاهکل از حد تصور ما بیشتر باشد. نکته مهم در جنگل تابلو ها و پارچه هایی است که به درختان بستهاند که مسیر اصلی را نشان میدهد، سعی کنید همیشه حواستان به این نشانه ها باشد زیرا بیشتر مناطق جنگل شبیه هم است و احتمال گم شدن در آن مخصوصا اگر مسیر را برگ پوشانده باشد یا هوا مه باشد، بسیار زیاد است. البته گشتوگذار در جنگل النگدره، در دیگر فصول سال هم خالی از لطف نیست. همچنین تماشای منظره آبشار از پایین آن که از میان صخرهها و درختان در جریان است نیز خالی از لطف نیست.

یکی از چیزهایی که این به زیبایی این منطقه اضافه میکند، ابرهایی است که در مناطق پایین وجود دارد و شما میتوانید از بالا آنها را مشاهده کنید. ابر تا کمترین ارتفاع ممکن پایین میآید. مزیت ویژه ای که این آبشار دارد این است که این محل مانند محل های دیگر استان گیلان شناخته شده نیست و تعداد زیادی از افراد تا به امروز با این محل آشنایی ندارند. در بخش جنوبی طبس و درست در بخش دیهوک، روستایی با نام روستای نایبند قرار دارد. در بخش دیگر این منطقه نیز یک گاوسرا ساخته شده است که محلی برای اقامت چوپان های محلی می باشد. یکی از دغدغه فکری مسافران وجود یک اقامتگاه مناسب برای لذت بردن از تفریح و گردش است. اقامتگاه بومگردی خوش قدم تالش. این دریاچه در ۲۵کیلومتری شمال غرب ییلاق سوباتان جا خوش کرده است. اگر نمیدانید اولسبلنگاه کجاست باید بگویم که این ییلاق فوقالعاده در استان گیلان قرار گرفته و جزو ییلاقات ماسال است. از جمله دیدنیهای روستای فیلبند این ییلاق زیبای مازندران میتوان به موارد زیر اشاره کرد. در جنگل الیمستان علاوه بر طبیعت بکر و دشت های زیبا جاذبه های گردشگری دیگری همچون قله امامزاده قاسم، نقش پای رستم، روستای لهاش و منطقه بکر قلاردن نیز وجود دارند که بسیار دیدنی هستند. نرسیده به قله امام زاده قاسم دو چاله بزرگ قرار دارد که افراد محلی به آن نقش پای رستم می گویند.

آبشار اوبن، از زیباترین آبشارهای استان مازندران است که در دل جنگل قرار دارد. به سبب انکه این دشت دل انگیز در کوه پایه رشت کوه های البرز واقع شده است، لذا کوه های زیادی این دشت را در بر می گیرد. این قلعه بر بالای کوه مارکوه در سمت شرق کتالم از توابع شهر رامسر قرار دارد و در ارتفاع 216 متری از سطح دریای آزاد واقع شده است. همچنین در این منطقه قلعه باستانی وجود دارد که یکی از جاذبه های تاریخی الیمستان به شمار می رود. قدمت این کاروانسرای تاریخی به دوران پس از اسلام بازمیگردد و معماری آن مورد توجه باستانشناسان و مورخین بوده است؛ به همین دلیل این مکان به یکی از جاهای دیدنی گرگان تبدیل شده است. از زیبایی این آبشار میتوان به وجود قلعهای قدیمی به نام قلعه قلک بهمن اشاره کرد که قدمت آن به دوره پیش از اسلام بازمیگردد. در مسیر رفتن به قلعه مارکوه در توقفی کوتاه در روستای نیاسته میتوانید به آرامگاه هنرمندی محبوب و اجاره ون برای شمال مردمی سر بزنید. برای اقامت می توانید یکی از هتل ها یا خانه های بومی قلعه رودخان، ماسوله یا روستای امامزاده ابراهیم را انتخاب کنید. در این یادداشت می خواهیم به یکی از این قلعه های تاریخی و مهم در یکی از زیباترین شهرهای ایران، یعنی قلعه مارکوه رامسر، بپردازیم. تنوع جاهای دیدنی نور کم نیست و جاذبههای طبیعی و تاریخی زیادی را با هم دارد. شما هم اگر خواستيد ميتوانيد ماست ، پنير، دوغ، كره و عسل طبيعي را در آنجا بخريد. ماسوله منطقه گردشگری شناختهشدهای است که حتی اگر به آنجا سفر نکرده باشید، حتماً بارها اسمش را شنیدهاید و دربارهاش خواندهاید. سپس از آنجا بعد از عبور از رودخانه و دشت لار خشک و رشته کوه میانی به کوه کافر راه و دشت لار بزرگ که اصطلاحاً به آن مرغسر یا مرغزار گویند؛ میرسد.

برای رسیدن به این منطقه صبح یکی از پنجشنبههای آذر ماه از جاده هراز به سمت این منطقه حرکت کردیم و تقریبا ساعت 13:30 و بعد از خریدهای بین راهی، به پایینترین نقطه یا همان محل کمپ اول رسیدیم و خودروهای خود را در آن محل پارک کردیم. در این ویلاها تجهیزات خاصی برای رفاه حال مهمانان و تفریحات بیشتر آنها در نظر گرفتهشده است. در حال حاضر چوپانان منطقه از آن استفاده میکنند. این آبشار که به آبشار اول جواهرده نیز شهرت دارد، با آبهای خروشانی که به مسیر حرکت خوردروها در جاده منتهی میشود، زیبایی وصف ناپذیری به این منطقه بخشیده است. در فاصله 15 کیلومتری جاده قدیم شهرستان آمل به بابل و در قسمت ورودی جاده فیروزکلا، جادهای وجود دارد که به سمت جنگل و کوه منتهی می شود. اولین پیست اسکی ایران است و بیش از هفتاد سال قدمت دارد. رد پای اقوام آریایی که در شمال فلات ایران ساکن شده بودند، در این منطقه یافت شده است؛ چه جور ردپایی؟ کمپ کردن در این منطقه در فصول سرد، به علت مرطوب بودن زمین و ارتفاع زیاد منطقه که باعث سرما مضاعف میشود سخت است، پس حتما تجهیزات مناسب داشته باشید. تله کابین احرار یکی از زیباترین جاهای دیدنی لاهیجان محسوب میشود.

[ بازدید : 2741 ]

[ سه شنبه 11 مهر 1402 ] 15:40 ] [ QW569 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]