مزایا و معایب خانه های چوبی


چوب یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی است. البته باید گفت که استفاده از چوب برای ساخت خانه ها و ویلاهای چوبی در سراسر دنیا ادامه دارد. وجود گونه های مختلف چوب در دنیا هر یک از این گونه ها را برای استفاده در کارهای خاص با ویژگی های متفاوت خود مناسب می سازد. برخی از چوب ها برای ساخت آلات موسیقی و برخی برای ساخت لوازم جانبی مناسب هستند و برخی دیگر به دلیل مقاومت و استحکام بالا جای خود را در صنعت ساختمان باز کرده اند.

یکی از نکاتی که با دیدن خانه های چوبی به ذهن همه می رسد، مزایا و معایب این متریال محبوب است. امروزه استفاده از مصالح مختلف مانند سیمان، بتن و آهن در صنعت ساختمان سازی به منظور افزایش استحکام، مقاومت و زیبایی ساختمان ها نسبت به گذشته گسترش یافته است. اما به دلیل نقص این مواد باعث افزایش گرما، آلودگی خاک و اثرات بد بر محیط زیست شده است.

دلیل استفاده گسترده از چوب برای ساخت ویلا

بسیاری از مردم به فکر مصالح مختلف برای ساختن خانه جدید به شکلی زیباتر هستند که یکی از دلایل اصلی رونق خانه چوبی است. از آنجایی که چوب عنصری تجدیدپذیر است، در صورت استفاده از آن، خاک آسیب کمتری خواهد دید، در صورتی که قوانین مربوط به بهره برداری از جنگل ها به درستی وضع شود، منجر به گسترش جنگل های شمال کشور می شود.

به عنوان مثال، کانادا یکی از کشورهای پیشرو در زمینه صنایع مرتبط با چوب است که با وضع قوانین مناسب، استفاده از چوب در بخش ساختمانی نه تنها به جنگل‌ها آسیب رسانده و مساحت آنها کاهش نیافته است. نیز افزایش یافت. تعداد درختان

امروزه با استفاده از فناوری های نوین، متریال چوبی در برابر رطوبت، حشرات، قارچ ها و گرما مقاوم تر شده است و این خود دلیلی بر افزایش عمر ویلاهای چوبی در مازندران و سایر مناطق شمالی است. کشور. با آل کونا همراه باشید و در مقاله ای دیگر درباره مزایا و معایب خانه های درختی و ویلاها صحبت کنید.

مزایای خانه های چوبی

استحکام و مقاومت بالا

در مقایسه چوب با سیمان و مصنوعات فلزی باید گفت که وزن چوب سبکتر از این نوع مواد است اما از استحکام بیشتری برخوردار است. در واقع وزن کم چوب در کنار استحکام بالای آن، خانه های چوبی را بسیار ایمن می کرد. همچنین ساختمان های چوبی در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله مقاومت بیشتری دارند.

در سرتاسر دنیا ساختمان های چوبی زیادی با طول عمر بسیار طولانی ساخته شده اند و عمر برخی از آنها بیش از 300 سال است. این خانه ها از چوب خام و بدون آثار مدرن ساخته شده اند. چوبی که برای ساخت خانه های جدید و مدرن استفاده می شود به دلیل مراقبت مناسب از چوب خام قوی تر و بادوام تر است.

سازگاری بالا

یکی از مزایای چوب نسبت به بتن و آجر خم شدن و انعطاف پذیری آن است. به همین دلیل باید خانه های چوبی ساخته شده یا خانه های چوبی را به آرامی جابه جا کنید و نکات ایمنی خاصی را رعایت کنید.

تسریع در ساخت و ساز

سرعت ساخت خانه چوبی بسیار سریع است و بسیاری از شرکت های معتبر فعال در صنعت ساختمان به کمتر از 100 روز زمان نیاز دارند تا ساخت خانه یا کلبه چوبی را تکمیل کنند. علاوه بر این، به دلیل سازگاری بالای خانه های چوبی، می توان این خانه ها را به صورت آماده سفارش داد که در این صورت باید قطعات را جابجا کرد و آنها را مونتاژ کرد، بنابراین سرعت ساخت ساختمان.

تاثیر مثبت زیست محیطی

همانطور که در بالا ذکر شد، در صورت اجرای قوانین صحیح در حوزه جنگلداری، تعداد درختان افزایش می یابد و استفاده از چوب در مصالح ساختمانی تاثیر مثبتی بر محیط زیست خواهد داشت. از آنجایی که تقریباً 7 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در جهان مربوط به تولید و استفاده از سیمان است، از این منظر کاهش استفاده از سیمان در صنعت ساختمان باعث کاهش چشمگیر تولید گازهای گلخانه ای خواهد شد. یکی دیگر از مزایای چوب این است که توانایی جذب و ذخیره دی اکسید کربن را دارد و باعث کاهش میزان دی اکسید کربن در کره زمین می شود.

کمک به کاهش مصرف انرژی در فصول مختلف

چوب یکی از بهترین مواد برای عایق صدا و حرارت محسوب می شود. اگر این عایق به درستی استفاده شود می تواند نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی برای خنک کردن خانه در تابستان و گرم نگه داشتن آن در زمستان داشته باشد. کاهش مصرف انرژی نه تنها باعث کاهش هزینه های مردم می شود. اما نقش مهمی در کاهش گازهای گلخانه ای نیز دارد.

انتخاب گسترده

با وجود بیش از 5000 نوع چوب در سراسر جهان، هرگز نمی توان تمایل طراحان برای ایجاد یک خانه چوبی منحصر به فرد، مدرن و شیک را نادیده گرفت. برخی از انواع چوب برای عایق کاری بسیار مناسب هستند. برخی برای ظاهر ساختمان ها، صدا و رنگ و سایر سازه های چوبی استفاده می شوند. برخی از آنها برای طراحی کف، سقف و وسایل منزل در خانه های چوبی یا ویلاها استفاده می شود.

چوب را می توان در رنگ های مختلف رنگ آمیزی کرد. همچنین قابلیت درخشندگی و زیبایی را دارد و زیبایی طبیعی آن را دو چندان می کند. در نتیجه پتانسیل این متریال به قدری زیاد است که با توجه به خلاقیت و تخیل همگان می توان از آن در صنعت ساختمان سازی استفاده کرد.

زنگ نمی زند

مواد چوبی پوسیده نمی شوند. البته از جهاتی می توان آن را اکسید کرد اما این نکته در رابطه با فلز مهم نیست و این اکسیداسیون در مقایسه با فلز نادر و نامرئی است. فلزات زیادی وجود دارند که مانند چوب قابلیت پوسیدگی دارند، اما قیمت آنها در مقایسه با چوب بسیار بالاتر است و استفاده از آنها در صنعت ساختمان را غیراقتصادی می کند.

مواد سالم و طبیعی است

از آنجایی که بارهای الکترواستاتیکی به نوعی ناسالم هستند و این نکته برای بسیاری از افراد حائز اهمیت است، استفاده از چوب برای ساخت ویلاهای جدید و متفاوت در شهرهای خوش آب و هوای مازندران مانند محمود آباد، چالوس، آمل و نور صفر الکترواستاتیک است. آرامش روحی بیشتری در فضای عمومی خانه ایجاد می کند. پوشاندن اتاق خواب با چوب بدون روکش نیز رطوبت را تنظیم می کند و به افراد مبتلا به آلرژی های تنفسی کمک می کند.

خواص استاتیک و خواص عملکردی

اگرچه چوب آن سبک بود، اما گفته شد که دوام بالایی دارد. به عنوان مثال، حداکثر نیروی چوب با وزن مخصوص 0.6 100 نیوتن بر میلی متر مربع است، در حالی که حداکثر مقاومت فولاد با وزن مخصوص 89.7 500 نیوتن بر میلی متر مربع است. اگرچه وزن مخصوص فولاد 13 برابر چوب تخمین زده می شود، اما سختی آن 5 برابر چوب است، نگهداری و نگهداری چوب نسبت به سایر مواد و مصالح آسانتر است، در حالی که مواد دیگر بعد از گذشته دور ریخته می شوند. زیرا نگهداری آنها دشوار و پرهزینه است.

علاوه بر این، می توان چوب را به صورت خلاقانه و زیبایی برش داد تا طرح های شگفت انگیزی ایجاد کرد. برای تعیین خواص مکانیکی انواع چوب باید عواملی مانند الیاف چوب، نوع چوب، میزان رطوبت، محل رشد، عمق کف، شرایط نمونه، شرایط آزمایش فعلی و دستورالعمل های آزمایش در نظر گرفته شود.

مقاومت بالا در برابر آب

شاید بسیاری از افراد این تصور را داشته باشند که یکی از معایب چوب در ساخت و ساز این است که در برابر آب مقاوم نیست. اما در این رابطه باید گفت که بسیاری از انواع درختان مقاومت بالایی در برابر رطوبت و آب دارند. بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی چوب های مختلف مانند صنوبر غربی، صنوبر داگلاس، صنوبر غربی و نوئل ستکای، میزان دقیق مقاومت آنها در برابر آب اندازه گیری شد. به طور کلی باید گفت که اکثر چوب ها جذب رطوبت بالایی دارند اما برخی از چوب ها به دلیل سختی و مقاومت تمایلی به جذب رطوبت ندارند.

معایب خانه های چوبی

پس از بررسی مزایای خانه های چوبی، وقت آن است که معایب سازه های چوبی را در نظر بگیریم. البته باید توجه داشت که مزایا و معایب سازه های چوبی ربطی به یکدیگر ندارند. به عبارت دیگر، اگر در موارد خاص دقت نکنیم، می توانیم مزایا را به معایب تبدیل کنیم. مهندسان شاغل و افراد شاغل در صنعت ساختمان به خوبی از این مشکلات آگاه هستند و با استفاده از فناوری های نوین، عیوب خانه ها و کلبه های چوبی شمال را برطرف می کنند.

نیاز به دقت بالا در ساخت و ساز

عدم دقت در آب بندی و قرارگیری نامناسب قطعات چوبی در کنار یکدیگر از مهمترین مواردی است که در خانه های چوبی مشکل ایجاد می کند. این امر به طور موثر مصرف انرژی خانه را افزایش می دهد و همچنین میزان ساییدگی سازه چوبی را افزایش می دهد.

رطوبت در بافت چوب

یکی از عواملی که مستقیماً بر عمر سازه های چوبی تأثیر می گذارد، وجود رطوبت در سازه است. نفوذ رطوبت به چوب باعث پوسیدگی و تغییر ظاهر آن می شود که باعث کاهش پایداری و عمر ساختمان می شود. به همین دلیل است که باید از فناوری هایی استفاده کرد که ضد آب و مقاومت در برابر رطوبت چوب را افزایش می دهد.

جنگل زدایی

درست است که قوانین و شرایط مهمی برای عدم تخریب جنگل ها در برخی از کشورها مانند کانادا وجود دارد، اما این قوانین در بسیاری از کشورها اجرا نمی شود و یا توسط افراد سودجو نادیده گرفته می شود. در نتیجه استقبال و افزایش استفاده از مصالح چوبی در صنعت ساختمان بخشی از جنگل از بین می رود و در صورت ادامه این روند با نابودی جنگل های زمین مواجه خواهیم شد.

وجود حشرات و قارچ ها در سازه های چوبی

حشرات و حشرات از دیگر مواردی هستند که سازه های چوبی را تهدید می کنند. برای حل این مشکل مهندسان و معماران با کمک دانشمندان این مشکل را حل کردند. استفاده از مواد مخصوصی که برای پوشش درختان در نظر گرفته شده است، مقاومت درختان را در برابر حشرات و آفات افزایش می دهد. علاوه بر این، استفاده از فناوری های جدید باعث شده است که غذای درختان غیر قابل خوردن باشد و دیگر جایی برای لانه سازی و تغذیه حشرات وجود نخواهد داشت.

مقاومت کم در برابر آتش

یکی از مصالح با مقاومت کم در برابر آتش، چوب است. هنگامی که در معرض گرما و آتش قرار می گیرد، چوب به سرعت می سوزد و از بین می رود. بنابراین، صنعت ساختمان باید از فرآیندهایی استفاده کند که مقاومت حرارتی چوب را افزایش دهد. روش سنتی برای افزایش مقاومت چوب در برابر آتش، رنگ آمیزی یک لایه گچ روی چوب است که باعث می شود در برابر آتش بسیار مقاوم باشد.

چوب سنگین

در مقایسه با سایر مواد مصنوعی و مواد پلیمری، وزن چوب زیاد است که آن را برای استفاده در طراحی داخلی ویلاها نامناسب می کند.

مقاومت ضعیف چوب در برابر سیستم گرمایش مرکزی

بیشتر چوب ها در ویلاهایی با گرمای متوسط ​​تا حدودی تاب می یابند یا ابعادشان تغییر می کند. البته از آنجایی که برخی از چوب ها با استفاده از تکنولوژی جدید طراحی و ساخته می شوند، مقاومت بالایی در برابر سیستم گرمایش مرکزی دارند و تغییر شکل نمی دهند.

پوسیدگی چوب

 برای طراحی ویلا چوبی اگر سطح چوب دائماً خشک و خیس باشد و در معرض دمای بالا و پایین و تابش مستقیم آفتاب باشد، از بین می رود.


انبساط و انقباض چوب

باید مصالح چوبی را به درستی نگهداری کرد تا متورم نشوند و عمرشان کوتاه نشود. هنگامی که این ماده وارد الیاف چوب می شود، منبسط می شود و خواص ساختاری آن ضعیف می شود، اگر از مواد نگهدارنده برای پردازش آن استفاده نشود، امکان شکافتن، خم شدن، خم شدن و پوسیدگی این ماده وجود دارد.

[ بازدید : 276 ]

[ پنجشنبه 16 آذر 1402 ] 12:28 ] [ QW569 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]