ارتودنسی تک دندانی چیست؟ + معرفی روش های ارتودنسی تک دندانی


برخلاف تصور رایج، ارتودنسی تک دندانی می تواند مفیدتر از زیبایی لبخند شما باشد. در مواردی که دندان کج یکی از دندان های جلو باشد، ارتودنسی تک دندانی کاملا منطقی به نظر می رسد. با این حال، ممکن است فکر کنید که ارتودنسی تک دندانی برای دندان های پشتی نامرئی ضروری نیست. در واقع اینطور نیست. در این مقاله به بررسی دلایل ارتودنسی تک دندانی، روش های درمان ارتودنسی تک دندانی و ارتودنسی تک دندانی می پردازیم. اگر قصد دارید برای یک دندان ارتودنسی کنید، با ما همراه باشید.



آیا می توان ارتودنسی را روی یک دندان انجام داد؟

این سوال بسیاری از مراجعه کنندگان به مطب های ارتودنسی است. پاسخ به این سوال مثبت است. اما یک نکته مهم در صاف کردن دندان کج وجود دارد.

بسیاری از افرادی که تنها یکی از دندان های جلویی خود مانند نیش یا تک دندان در پشت فک خود کج است، بر این باورند که انجام ارتودنسی برای یک دندان به معنای عدم نیاز به اعمال نیرو به دندان های دیگر است. . اما این یک تصور غلط است. در ارتودنسی تکی لازم است که براکت ها و ابزارهای متحرک فضای لازم را برای آن دندان ایجاد کنند که با حرکت جزئی دندان های دیگر خمیده می شود. پس حواستان باشد که در این صورت بسته به اندازه فک و وضعیت دندان های کج می توان براکت را روی دندان های دیگرتان نیز نصب کرد چرا باید ارتودنسی تکی انجام شود؟

ارتودنسی نیش کج یا یک دندان جلو به معنای داشتن یک لبخند کامل است. ارتودنسی دندان و همراستایی آن با دندان های دیگر تاثیر زیادی بر اعتماد به نفس دارد. جدا از فواید ارتودنسی مجرد از نظر زیبایی و اطمینان، باید به نقش ارتودنسی تک در سلامت دندان نیز توجه کرد.

دندان های کج به دندان های همسایه فشار وارد می کند. این مشکل در نهایت منجر به پوسیدگی دندان می شود. خود دندان های کج بیش از سایر دندان ها استرس دارند و احتمال شکستگی (زودتر از سایر دندان ها) بیشتر است. دندان مصنوعی تکی نیز از کج شدن فک جلوگیری می کند.

جالب است بدانید که بی توجهی به ارتودنسی دندان می تواند موارد زیر را تحت تاثیر قرار دهد:

غذای جویدنی

هضم

چند کلمه را درست بگویید

با در نظر گرفتن این موارد دندان های جلو و یا حتی دندان هایی که در پشت فک قرار دارند بسیار مهم هستند. اگر شما هم در دهان خود دندان های کجی دارید، توصیه می کنیم در اسرع وقت برای تک دندان اقدام کنید.


علل ارتودنسی دندان چیست؟

بیماران مدام این سوال را می پرسند که اگر فقط یک دندان اشتباه است، چرا ارتودنسی تک دندانی انجام می شود؟ زیرا یک انحراف یا کجی کوچک در دندان می تواند صدمات و عوارض زیادی ایجاد کند. حال این عوارض عبارتند از:

اگر دندان در جای مناسبی قرار نگیرد، هنگام غذا خوردن باید وزن زیادی را تحمل کند. بنابراین در کوتاه ترین زمان ممکن پیچیده خواهد شد.

به گفته متخصصان ارتودنسی، ناهماهنگی یک دندان به دندان های دیگر فشار وارد می کند و باعث پوسیدگی دندان می شود.

اگر دندان ها نادرست و نامرتب باشند، دندان ها به استخوان فک فشار وارد می کنند، بنابراین حتی دندان های کج نیز می توانند در حین غذا خوردن به فک آسیب برسانند.

ظاهر یکی از بارزترین دلایل صاف کردن دندان های فردی است. زیرا اگر یکی از دندان های شما به خصوص دندان های جلویی کج باشد، زیبایی لبخند شما را تهدید می کند. در نتیجه این مشکل اعتماد به نفس را تا حد زیادی کاهش می دهد.


خمیر دندان

دندان‌های گوشه‌ی دهان را مولر می‌گویند. این دندان ها تاثیر زیادی بر سلامت دندان ها دارند. بسیاری از افراد با مشکل بیرون آمدن یا بیرون آمدن دندان عقل از قوس دندانی دست و پنجه نرم می کنند.

همانطور که در بالا ذکر شد، دندان‌های نیش سالم‌تر هستند و همچنین برای صورت و لب‌ها پرتر هستند، بنابراین اگر این باور اشتباه باشد، بسیاری از مردم کشیدن دندان را به کانال ریشه ترجیح می‌دهند. افتادن یا کشیدن دندان نیش ممکن است در ناحیه لب فرو رود. عمیق شدن خطوط لبخند و غیره از دست دادن زودهنگام دندان های شیری و عدم درمان به موقع می تواند منجر به کمبود فضا برای رشد دندان های نیش شود. در بیشتر موارد، اگر فضای کافی برای رشد سگ وجود نداشته باشد، در مناطق شلوغ تر رشد می کند و از زیستگاه طبیعی خود بلندتر خواهد بود.

علاوه بر کمبود فضا، عوامل ژنتیکی را نیز می توان از دیگر علل رشد بیش از حد سگ ها نام برد. در این حالت نیش به سمت داخل فک بالا تغییر جهت می دهد و از آنجا رشد می کند. در برخی موارد در همان جا پنهان می شود و به آن توجه نمی شود، به طوری که در بسیاری از موارد، بیماران تا بزرگسالی متوجه وجود یک دندان مخفی در سقف دهان نمی شوند. در این صورت باید دندان خود را به متخصص ارتودنسی نشان دهید

اگر امکان برداشتن دندان پنهان شده و قرار دادن آن در محل مناسب وجود داشته باشد، پزشک درمان ارتودنسی دندان را آغاز می کند. پس از باز شدن فضای کافی و ایجاد لایه پنهان نیش بیمار، عملی برای آشکار شدن تاج دندان انجام می شود. از عوامل موثر در موفقیت درمان نیش مخفی می توان به سن بیمار، ناحیه ضربه، زاویه ضربه، عمق گزش و اندازه ناحیه آسیب دیده اشاره کرد. ریشه دندان پزشک دندان نیش پنهان شده توسط ارتودنسی را از سایر دندان های مجاور جدا می کند و در صورت لزوم، ایمپلنت می کند. جای خالی را پر کنید


ارتودنسی چند دندانی

اگر می خواهید از پروتزهای ثابت استفاده کنید و سیم ها را بین دندان ها قرار دهید، ارتودنسی چند دندانی منطقی تر است زیرا تعداد زیادی دندان از دست رفته هستند که باید تعویض شوند.گوشی را در وسط قرار دهید. دندانپزشک متخصص در کارهای ارتودنسی باید بهترین روش را انتخاب کند تا دندان های استخوانی با دندان های غیر دندانی برخورد کنند تا به اصطلاح مراحل پیش نیاید. در بسیاری از موارد دندانپزشکی، دندان های جلویی اغلب در تشخیص قرار می گیرند و وسایل محافظ روی دندان های عقب قرار نمی گیرند.



دو یا چهار دندان را مرتب کنید

صفحه Inman یک پایه متحرک و شگفت انگیز است. صفحه Inman دارای سیم نیکل-تیتانیوم فنری است که به آرامی به دو قوس مستقیم در جهت مخالف نیرو وارد می کند و دندان ها را به موقعیت های جدید هدایت می کند. این نیروهای ملایم در دامنه وسیعی از حرکت کار می کنند، به همین دلیل است که Inman Aligner خیلی سریع کار می کند. در عرض 12 تا 16 هفته می توانید نتایج و اثربخشی این پلاک را مشاهده کنید. این بریس ها می توانند دو تا چهار دندان جلویی را صاف و اصلاح کنند. این نوع پلاک باید هر بار فقط روی یک فک زده شود، در صورتی که بیمار احساس کند جسم بسیار بزرگی در دهانش وجود دارد.


اهمیت ارتودنسی تک دندانی چیست؟

در برخی از کودکان یکی از دندان های جلویی بالا در وضعیت نامناسبی رشد می کند و پشت دندان های فک پایین قرار می گیرد. این وضعیت یکی از اورژانس های ارتودنسی است و باید در اسرع وقت پس از تشخیص اصلاح شود.

اگر در زمانی که اصلاح تک دندان ضروری است پیگیری انجام نشود یا دیر درخواست شود، ممکن است به دلیل فرسایش لثه فک پایین و سایش نامنظم دندان در فک بالا، عوارض جبران ناپذیری ایجاد شود. زمانی که کودک حدود ۷ سالگی دندان های دائمی دارد، توصیه می شود برای بررسی نیاز به درمان ارتودنسی تک دندانی به یک متخصص ارتودنسی حرفه ای مراجعه کنید.



هزینه ارتودنسی برای دندان کج چقدر است؟

هزینه تک درمان ارتودنسی به اندازه هزینه های سایر روش های ارتودنسی ثابت نیست و تحت تاثیر عوامل مختلفی است. هزینه درمان ارتودنسی برای یک دندان بستگی به روش درمانی استفاده شده توسط فرد دارد. دندان های کج بر بیماری های زیر تأثیر می گذارد.

مدت زمان درمان (هرچه درمان سخت‌تر باشد، زمان درمان طولانی‌تر و هزینه آن بیشتر می‌شود.)

تجربه حرفه ای

شهری که در آن زندگی می کند

نوع قوس انتخاب شده است



روند آماده سازی دندان در ارتودنسی

برخی از عوامل موثر بر هزینه ارتودنسی دندان های کج قابل کنترل هستند اما برخی دیگر به وضعیت دندان های شما بستگی دارد.بهترین راه برای اطلاع از هزینه ارتودنسی دندان های کج مراجعه به مطب یا کلینیک است. پس از اینکه متخصص ارتودنسی وضعیت دندان های شما را به طور کامل بررسی کرد، می تواند هزینه ارتودنسی را به شما اعلام کند.


نکات مهم مسواک را در نظر بگیرید.

شاید فکر کنید در ارتودنسی یک دندان کج تنها آن دندان هدف درمان است. اما باید بدانید که در ارتودنسی دندان برای یک دندان، بریس ها کل فضای دهان را اشغال می کنند. اما در ارتودنسی تک دندانی نیروی آنها به دندان های کج وارد می شود.

در ارتودنسی فقط یک دندان وجود دارد، دندان نیش یا دندان دیگری، بنابراین از تکمیل درمان غافل نشوید. فراموش نکنید که حتی یک دندان می تواند به موقعیت قبلی خود بازگردد.

اگرچه ارتودنسی تک دندانی را می توان روی یک دندان برای همه انجام داد، اما مدت زمان درمان برای افراد مختلف بسته به میزان نامرتبی دندان ها، موقعیت و وضعیت دندان متفاوت خواهد بود.

اگر فک حاوی دندان از دست رفته نیز نامرتب باشد، متخصص می تواند درمان فک را در طول ارتودنسی تک دندانی شروع کند.

مشاهده متن کامل: https://realtimedentist.com/1399/03/بهترین-متخصص-ارتودنسی-شیراز-آدرس-و-تلف/

[ بازدید : 71 ]

[ پنجشنبه 24 فروردين 1402 ] 11:02 ] [ QW569 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]