آموزش مدیریت پول به کودکان با 9 تکنیک که واقعا کارساز است.


پول برای رفع نیازها و خواسته های جامعه ما ضروری است و همه به مهارت های مدیریت مالی نیاز دارند. این مهارت‌ها از باورها، نگرش‌ها، عادات و ارزش‌هایی می‌آیند که در دوران کودکی و بزرگ‌شدن در مورد پول کسب می‌کنیم. البته آموزش مالی برای همه ضروری است. کودکانی که یاد می گیرند برای هزینه ها و مخارج خود برنامه ریزی کنند و از آنها پیروی کنند، اعتماد به نفس بیشتری خواهند داشت. همچنین بیش از سایر کودکان به مهارت های تصمیم گیری خود اعتماد و تکیه می کنند. آنها می توانند به سرعت با مفاهیم مهم مالی مانند اعتبار، مالیات، بیمه آشنا شوند و برای زندگی آینده خود سرمایه گذاری کنند. در این مقاله شما را با روش ها و تکنیک های کاربردی آموزش مدیریت مالی به کودکان آشنا می کنیم.

کودکان چگونه یاد می گیرند؟

آمادگی کودکان برای یادگیری به علایق، توانایی ها، سطح درک و نیازهای آنها بستگی دارد نه سن آنها. والدینی که از روش های یادگیری فرزندان خود آگاه هستند می توانند از سنین پایین برای آنها فرصت های یادگیری مفیدی ایجاد کنند.

1. آموزش مدیریت پول به صورت غیر مستقیم با استفاده از مثال و مثال

کودکان چگونه یاد می گیرند؟

کودکان مشاهده می کنند که والدینشان با پول چه می کنند و چه احساسی دارند. آنچه کودکان می بینند و می شنوند بر نگرش ها و ارزش های آنها تأثیر می گذارد. به همین دلیل، والدین باید نظرات خود را در مورد پول و روش های استفاده از پول ارزیابی کنند.

همیشه سعی کنید به تعهدات مالی خود پایبند باشید. آیا در مسائل مالی آرام و منطقی هستید یا اینکه پول باعث درگیری و طغیان عاطفی می شود؟ آیا پول خود را برای یک بازی خرج می کنید یا برنامه ای برای خرج کردن آن دارید؟

2. در بحث ها و تصمیم گیری ها شرکت کنید

والدین می توانند به کودکان کمک کنند تا مسائل مالی را با گنجاندن آنها در بحث های منظم خانوادگی درک کنند. این امر باعث می شود تا کودکان به تدریج متوجه شوند که درآمد خانواده صرف چه چیزی می شود و اهداف مالی کوتاه مدت و بلندمدت خانواده چیست. کودکانی که وضعیت مالی خانواده را درک می‌کنند، نسبت به سایر کودکان، کمتر درخواست‌های مالی غیرمنطقی دارند.

شما باید قوانین اساسی را برای این گردهمایی های خانوادگی تعیین کنید و نحوه شرکت فرزندتان را تعیین کنید. علاوه بر این، باید بر اهمیت حفظ حریم خصوصی این بحث های خانوادگی تاکید کنید و از فرزندتان بخواهید که مسائل مطرح شده در جلسات خصوصی خانوادگی را به دیگران نگوید.

3. مدیریت مالی و برنامه ریزی مستقیم فرصت ها و تجربیات را آموزش دهید

گاهی لازم است فرصت های آموزشی ویژه ای برای فرزندتان برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال، هنگام «خرید کردن» با کودک 7 ساله خود، می توانید به تفاوت ارزش سکه 50 تومانی و سکه 100 تومانی اشاره کنید. یا از فرزندتان بخواهید که به شما در جستجوی وب سایت های بررسی محصول و خواندن نظرات مشتریان در مورد دوچرخه ای که می خرید کمک کند.

همیشه به یاد داشته باشید که فرزند شما از تصمیماتی که پس از سخنرانی ها و مکالمات یک طرفه شما گرفته می شود بیشتر از تعاملات و تجربیات واقعی شما می آموزد.

4. ایجاد فرصت هایی برای انتخاب و تصمیم گیری واقعی

همه ما همه چیز را با انجام دادن یاد می گیریم. هنگامی که والدین به کودکان این فرصت را می دهند که انتخاب کنند چگونه پول خود را خرج کنند (به نحوی که مناسب سن و بلوغ آنها باشد)، کودکان چیزهای زیادی یاد می گیرند.

درست است که گاهی انتخاب هایشان اشتباه است، اما در این صورت والدین به جای تمسخر و انتقاد، باید فرزندان خود را راهنمایی و حمایت کنند و زمینه را برای گفت وگو فراهم کنند.

کودک چه چیزی را باید یاد بگیرد؟

یک کودک در مورد مدیریت پول چه چیزی باید بیاموزد؟

1. محدودیت ها و انتخاب های اقتصادی

هر کودک (و مطمئناً همه ما) باید بیاموزیم که پول محدود است، اما خواسته ها و نیازها محدود نیست. آنها باید یاد بگیرند که چون پولی که داریم محدود است، باید تصمیم بگیریم که چگونه پول خود را به خواسته ها و نیازهایمان تخصیص دهیم. برای رسیدن به بالاترین رضایت ممکن. به فرزندتان کمک کنید یاد بگیرد:

در محدوده مالی خود بمانید.

وقتی پول زیادی ندارید تغییراتی ایجاد کنید.

عواقب تصمیمات خود را بپذیرید.

یادگیری این موارد به فرزند شما کمک می کند تا زندگی موفقی را بیاموزد.

2. ارزش فرصت ها، تعیین ارزش ها

انتخاب مهم است زیرا وقتی برای چیزی خرج می کنیم، فرصت ها را از دست می دهیم زیرا نمی توانیم آن را برای گزینه های جذاب تر خرج کنیم. بنابراین همیشه باید برای مهم ترین چیزها پول خرج کنیم. هنگام ارزیابی بودجه محدود کودک، او باید موارد زیر را انجام دهد:

یاد بگیرید که نیازهای خود را اولویت بندی کنید.

یاد بگیرید که بین چیزهای مهم و چیزهای نه چندان مهم تمایز قائل شوید.

درک کنید که نیازها و خواسته ها متفاوت است.

به فرزندتان بگویید که چگونه بر اساس ترجیحات و اهداف شما انتخاب کند. کودک باید فرصتی برای انتخاب داشته باشد (البته با راهنمایی و حمایت والدین).

انتخاب های موفق به شما این فرصت را می دهد که کودک خود را تحسین کنید و در شادی او شریک شوید. البته برخی از انتخاب های بچه ها عاقلانه نیست. در این مورد، به او کمک کنید ارزیابی کند که کجا اشتباه کرده و او را برای تصمیم گیری های آینده تشویق کنید.

3. پس انداز و استفاده بهتر از پول

کودک باید بیاموزد که اگر مراقب چیزهایی باشد که از قبل دارد، با پول محدود خود می تواند آرزوهای بیشتری را برآورده کند. او باید درک کند که پولی که برای تعویض اسباب بازی ها یا لباس هایی که به دلیل استفاده نادرست گم شده یا آسیب دیده اند را نمی توان صرف خرید چیزهای جدید و جالب کرد.

بعلاوه، می توانید از طریق مثال و بحث در مورد مزایای شهروندی خوب، نحوه حفظ منابع کمیاب و جلوگیری از اتلاف و اتلاف به فرزند خود بیاموزید. به عنوان مثال، رفتن به خواربارفروشی در نزدیکی خانه به جای استفاده از ماشین تاثیر مثبتی بر محیط زیست و هزینه های شما دارد. عدم استفاده از خودرو باعث کاهش آلودگی هوا، مصرف بنزین و هزینه های حمل و نقل می شود.

به فرزندان خود بیاموزید که استفاده صحیح از زمان و مهارت ها منجر به استفاده موثرتر از پول می شود. به عنوان مثال، تغییر دکمه های یک پیراهن یا دوخت یک سجاف جدید روی دامن به این معنی است که ما مجبور نیستیم یک پیراهن یا دامن جدید بخریم. بنابراین، می توانید پول باقی مانده را با جایگزین نکردن این لباس با گزینه های مناسب دیگر خرج کنید. علاوه بر این، این شغل مهارت های روزمره را به کودک شما می آموزد که برای او در طول زندگی مفید خواهد بود.

کودک باید بداند که برای برآورده شدن هر خواسته ای مجبور نیست پول خرج کند و گاهی می تواند از خلاقیت خود استفاده کند. به عنوان مثال، او می تواند برای دوستش کارت تولد بسازد یا با استفاده از لباس های دور ریخته شده سایر اعضای خانواده برای خود لباسی طراحی کند. این فعالیت ها خلاقیت کودک را تحریک می کند و کودک را از مزایای منابع موجود بیشتر آگاه می کند.

4. هدف گذاری کنید و برای خرج کردن پول برنامه ریزی کنید

هنگامی که فرزند شما به اندازه کافی بزرگ شد که بتواند حمایت کودک را دریافت کند (معمولاً 7 تا 9 سال)، وقت آن است که به تهیه یک برنامه هزینه کمک کنید. این طرح باید برای کودک آسان باشد و بر اساس اهدافی باشد که هر دوی شما با آن موافق هستید. تعیین اهداف و برنامه ریزی به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که چقدر پول به فرزندتان بدهید.

به عنوان مثال، اگر فرزند شما مجبور است برای وعده های غذایی مدرسه هزینه کند، اگر عضو گروه های مختلف مدرسه است، یا اگر به طور منظم در رویدادهای مختلف شرکت می کند، باید هر دوی شما در مورد کمک هزینه مناسب برای این هزینه های ثابت و قابل پیش بینی توافق کنید. رفرنس: https://shirahmadi.ir/market/childrens-financial-intelligence-training/  با صحبت با فرزندتان، می توانید توضیح دهید که چگونه خرج کردن پول برای این فعالیت ها با ارزش ها و اهداف شما همخوانی دارد. 


به علاوه برای هزینه های متغیر باید مقداری هزینه در نظر گرفته شود. تغییر پول، پولی است که شما به آن نیاز ندارید، اما می خواهید و نیاز دارید، مانند پول برای سرگرمی، تنقلات و سرگرمی، که به فرزند شما اجازه می دهد با بودجه محدود و واقع بینانه تصمیمات آگاهانه بگیرد. میزان پرداختی به فرزند شما و آزادی فرزند شما در تصمیم گیری به سن و توانایی های او بستگی دارد.

این یک فرصت عالی است تا به فرزند خود بیاموزید که برای یک صندوق اضطراری پول کنار بگذارد. فرزند شما باید اهمیت پس انداز کردن مقداری پول برای چیزهایی مانند تماس تلفنی اضطراری یا کرایه اتوبوس را بیاموزد.

5. پس انداز کنید و به دیگران کمک کنید

پس انداز و کمک به دیگران را به کودک بیاموزید

هر کودکی باید یاد بگیرد که برای پس انداز و کمک به دیگران و همچنین خرید برنامه ریزی کند. برنامه ریزی برای پس انداز پول برای تعطیلات، خرید هدایای تولد، کمک به افراد نیازمند مالی، یا صرفه جویی در هزینه هر هفته برای خرید اقلام گران قیمت به فرزند شما کمک می کند تا عادت های مهم زندگی را بیاموزد.

ایده پس انداز پول برای اولین بار زمانی به ذهن کودک خطور می کند که پول او برای خرید آنچه نیاز دارد کافی نباشد. بنابراین کودک باید مقداری از پول خود را برای دو یا سه هفته پس انداز کند تا بخرد. می توانید با دادن یک قلک یا پاکتی که پول در آن نگهداری می شود تا زمانی که مبلغ مورد نظر جمع آوری شود، به کودک خود یاد دهید که در پول خود پس انداز کند.

با کمک به آنها در باز کردن حساب پس انداز بانکی، به کودکان بزرگتر بیاموزید که برنامه های پس انداز بلندمدت ایجاد کنند. همچنین به او بیاموزید که به طور مرتب پس انداز را به صورت حضوری یا از طریق اینترنت در یک حساب پس انداز واریز کند.

6. مهارت های مصرف کننده

کسب مهارت خرید یک سرمایه گذاری مادام العمر است که با آموزش حقیقت به یک کودک 4 ساله شروع می شود: او نمی تواند آب نبات را بدون پرداخت هزینه آن بخورد. مهارت‌های زیر مهارت‌های مهمی هستند که فرزندتان باید قبل از اینکه فرصتی برای تصمیم‌گیری پیدا کند، در رفتار شما بداند:

خواندن برچسب،

اطلاعات گارانتی و گارانتی محصول را دریافت کنید.

کارهای مربوط به مرجوعی کالاهایی که کیفیت خوبی ندارند را انجام دهید.

7. تقابلی خریداری

یافتن کیفیت مناسب با بهترین قیمت یک مهارت مهم است. می توانید آموزش این مهارت را به کودک 7 یا 8 ساله خود با توضیح اینکه چرا یک مورد را در فروشگاه برگزیده اید، شروع کنید.

8. اطلاعات مربوطه را جستجو کنید

با رشد فرزندتان، او را تشویق کنید تا قبل از خریدهای مهم به اطلاعات قیمت و کیفیت توجه کند. برای به دست آوردن این اطلاعات می توانید به فروشگاه های مختلف مراجعه کنید، از روزنامه ها، تلفن ها و کاتالوگ محصولات استفاده کنید و یا نقد و بررسی محصولات را در مجلات و وب سایت ها مطالعه کنید.

9. قرض بگیرید

این یک مفهوم بسیار مهم است، وام گرفتن میزان هزینه های آتی را کاهش می دهد. اگر می خواهید مقدار مشخصی اعتبار به فرزندتان بدهید، بهتر است به آن مقدار کمی بدهید تا کودک در بازپرداخت آن دچار مشکل نشود. به برنامه پرداخت خود پایبند باشید و به آن پایبند باشید.

در سن 10 یا 11 سالگی، فرزند شما ممکن است بفهمد که کسانی که پول دارند، سود می خواهند. بنابراین مبلغی که باید پرداخت کنید افزایش می یابد. با نحوه محاسبه نرخ سود و بازپرداخت مورد نیاز آشنا شوید تا فرزندتان را با دنیای وام مسکن آشنا کنید.

منابع درآمد فرزندان

هدایا

هدایای نقدی یکی از منابع درآمد کودکان است

در صورت تمایل کودک می توان از مبالغ ناچیزی به عنوان هدیه نقدی به جای هدیه تولد و تعطیلات استفاده کرد. شما می توانید بیشتر هدایای نقدی بزرگتر را در برخی از روش های پس انداز برای استفاده در آینده سرمایه گذاری کنید. این فرصت را به کودک می دهد تا اهداف و ابزارهای بلندمدتی برای اجرای آنها تعیین کند.

جایزه

برخی از والدین برای نمرات خوب یا رفتار خوب به کودک پول می دهند. اما این پول می تواند به عنوان رشوه عمل کند و به کودک این پیام را بدهد که رفتار خوب بهایی دارد.

بنابراین بهتر است در شرایطی که مربوط به استفاده از پول نیست از آن استفاده نکنید. تمجید، لبخند و در آغوش گرفتن راه های خوبی برای تشویق رفتار خوب و نمرات خوب هستند.

پول در جیب شما

کمک هزینه مقدار معینی از پول است که به طور منظم به کودک پرداخت می شود. پول دادن به فرزندتان راه خوبی برای شروع آموزش اصول مدیریت پول به فرزندتان است. گاهی اوقات در سال های اولیه مدرسه (بین 7 تا 9 سالگی)، کودکان می توانند ظرف چند روز شروع به مدیریت مبالغ منظم پول برای مخارج خود کنند.

کمک هزینه ها صرف چیزهایی می شود که والدین در غیر این صورت هزینه پرداخت می کنند (مانند ناهار مدرسه، فعالیت ها و میان وعده ها). بنابراین نباید پول اضافی برای کودک پرداخت کرد. هدف از کمک مالی این است که بخشی از مسئولیت در آموزش مهارت های هدف گذاری، برنامه ریزی، اجرا و تصمیم گیری را از شما به فرزندتان منتقل کنید.

پول در جیب شما

چقدر پول باید در جیب فرزندتان باشد؟

میزان مناسب نفقه کودک با 3 عامل تعیین می شود: توانایی مالی شما، مرحله بلوغ و سن کودک و مواردی که برای آنها نفقه کودک هزینه می شود. کمک باید بر اساس بودجه شما باشد، نه آنچه که دوستان فرزندتان به دست می آورند یا آنچه فرزندتان می خواهد.

همانطور که کودک بزرگتر می شود و مسئولیت های بیشتری در مدرسه و جامعه دارد، مقدار کمک هزینه افزایش می یابد زیرا در یک دوره برنامه طولانی تر هزینه می شود. در ابتدا برنامه ریزی کوتاه مدت دو یا سه روزه مناسب است. اما در سنین بالاتر می توانید کمک هزینه را به صورت هفتگی پرداخت کنید.

پاداش برای چه فعالیت ها و رویدادهایی باید استفاده شود؟

هر دوی شما باید پاسخ این سوال را بدانید تا از درگیری جلوگیری کنید و به فرزندتان کمک کنید پول جیبی خود را بهتر مدیریت کند. به یاد داشته باشید، با رشد فرزندتان، مسئولیت های بیشتری در مدرسه و جامعه بر عهده خواهد داشت، بنابراین ممکن است لازم باشد میزان کمک هزینه خود را افزایش دهید.

کمک هزینه باید بیشتر از مقدار مورد نیاز برای پوشش هزینه های ضروری مانند ناهار و کرایه اتوبوس باشد. اگر می‌خواهید فرزندانتان در تصمیم‌گیری و یادگیری محدودیت‌های پولی تجربیات ارزشمندی داشته باشند، باید به آن‌ها پول بیشتری بدهید تا خرج کنند یا پس‌انداز کنند. شما می توانید در مورد هر مقداری که متناسب با بودجه شما باشد تصمیم بگیرید. فراموش نکنید که این پول اضافی به دانش‌آموز راهنمایی کمک می‌کند تا در تعیین اولویت‌ها و انتخاب‌ها تجربه کسب کند.

چه چیزی شامل حقوق بازنشستگی نمی شود؟

کمک هزینه مبلغی نیست که برای کار روزانه در خانه می پردازید. همچنین فرصتی برای یادگیری مدیریت مالی است. اگر نکته‌ها پاداشی برای کارهای معمولی مانند چیدن تخت‌خواب‌ها و چیدن میز شام می‌شوند، در این صورت باید در زمانی که این وظایف انجام نمی‌شوند از راهنمایی‌ها اجتناب کنید. در این صورت دریافت کمک هزینه به جای اینکه فرصتی برای یادگیری مدیریت مالی باشد، تبدیل به یک موضوع روانی بین شما می شود.

به عنوان اعضای خانواده، فرزند شما دارای حقوق (مثلاً دریافت سهمی از درآمد خانواده) و وظایف (مثلاً کمک به تمیز کردن خانه) است. اگر فرزند شما از برخی از این تعهدات شانه خالی می کند، ممکن است بخواهید این موضوع را به عنوان موضوعی جدا از مسائل پرداخت در نظر بگیرید. البته، نباید فراموش کنیم که چقدر مهم است که از او برای کمک در کارهای روزمره در خانه تشکر کنیم.


درآمدی که فرزندان برای سایر کارهای خانه به دست می آورند

درآمد کودکان از کارهای اضافی که در خانه انجام می دهند، مانند شستن ماشین

گاهی اوقات والدین برای انجام برخی از کارهای خانه (گهگاهی) مانند تمیز کردن گاراژ یا شستن پنجره ها به فرزندان خود پول می دهند. این پول دستمزد کودک را تکمیل می کند و کار با کودک نیز از کار و تلاش والدین در خانه می کاهد.

شما باید از قبل تصمیم بگیرید که چگونه حقوق کودک را تعیین کنید و در ازای آن چه انتظاری از او دارید. مانند یک معامله گر واقعی رفتار کنید. درست مثل زمانی که شخص دیگری را استخدام می کنید. گاهی اوقات باید چیزهایی را به کودک آموزش دهید تا احتمال انجام کار درست را افزایش دهید. فرزند شما پس از استخدام مزدبگیر است. شما نیز مانند هر کس دیگری برای انجام این کار استخدام خواهید شد. اگر کودک تصمیم گرفت فعالیتی را به دلیل دوست نداشتن آن متوقف کند، آیا مشکل عاطفی بین شما وجود دارد؟

کمک مالی یا خیریه

برخی از والدین زمانی پول می دهند که فرزندشان به پول نیاز داشته باشد. اما این روش کمکی به آموزش مدیریت مالی به کودک نمی کند، زیرا میزان پول و زمان پرداخت آن هرگز مشخص نیست. به این ترتیب بچه ها به درخواست و فریب والدین عادت می کنند و سعی می کنند تا حد امکان از آنها پول بگیرند.

هر بار که کودک درخواست پول می کند، تصمیم گیری در مورد پرداخت یا نه مشکل بزرگی برای والدین است. علاوه بر این، پیگیری میزان هزینه‌های کودک برای والدین دشوار است. اگر هر بار از کودکی تقاضای پول کنیم، روش صحیح مدیریت پول را به او آموزش نمی دهیم.

در مورد موارد خاص چطور؟

گاهی اوقات یک مورد خاص پیش می آید که باید علاوه بر کمک هزینه و حقوق، پول دیگری نیز به کودک پرداخت کنید حتی اگر کمک هزینه معقولی تعیین کرده اید، به فرزند خود بگویید که هر زمان که نیازهای مالی خاصی ایجاد شد، باید در مورد آنها صحبت کنید. به این ترتیب، می توانید با فرزندتان تصمیم بگیرید که آیا آن کالای خاص مزایای بلندمدتی دارد یا خیر و آیا بودجه شما با هزینه های مربوطه سازگار است یا خیر. اگر مورد خاص متناسب با بودجه شما باشد، می توانید علاوه بر نفقه فرزند، مبلغی مقطوع نیز بپردازید.

وام فرزند یک گزینه دیگر است. اما مبلغ این وام باید به گونه ای باشد که کودک بتواند به راحتی آن را ظرف چند هفته از کمک هزینه یا درآمد خود به شما پس دهد. زهرا شیراحمدی برای دریافت وام، هر دوی شما باید بر سر برنامه و زمان بندی پرداخت توافق کنید. تاریخ پرداخت را به عنوان یادآوری در تقویم خود بنویسید.

اگر این مبلغ در حد بودجه شما نیست، وضعیت مالی خود را برای کودک توضیح دهید و به او بیاموزید که پول همیشه در دسترس نیست و گاهی محدودیت هایی وجود دارد.

اگر این "مشکلات خاص" اغلب اتفاق می افتد، باید وضعیت را با فرزند خود مرور کنید. در این حالت، یا میزان درآمد خانواده که به کودک ارائه می شود بسیار کم است یا نیازهای کودک غیرعادی است (شاید ترکیبی از هر دو درست باشد).

با هم مشکل را تحلیل کنید و به دنبال راه حل باشید. شاید نیازهای کودک باید واقع بینانه تر باشد و باید به او در اولویت بندی کمک کنید. مقدار مکمل نباید با سن، علایق و مسئولیت های جدید فرزند شما افزایش یافته باشد. شاید بودجه خانواده برای پرداخت پول به او کافی نیست و برای تکمیل کمک هزینه نیاز به یک شغل جانبی دارد.

[ بازدید : 794 ]

[ شنبه 31 تير 1402 ] 13:18 ] [ QW569 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]