موتور دیزل چگونه کار می کند


به طور کلی نحوه عملکرد دیزل ژنراتور را می توان به صورت زیر توصیف کرد:

شیر

در این مرحله، شیر ورودی باز می شود و با حرکت پیستون از مرکز، هوا به داخل سیلندر کشیده می شود. پس از ورود هوا با فشار کافی، دریچه ورودی بسته می شود.

احتراق

در مرحله احتراق، سوخت وارد هوای گرم و متراکم می شود و شروع به سوختن می کند تا زمانی که به مرکز بالایی می رسد، جایی که عرضه سوخت متوقف می شود.

تا مرحله کشش به پایان برسد و به نقطه قطع برسیم، جریان سوخت ادامه دارد و در این حالت دریچه های ورودی و خروجی بسته می شوند.

سپس گازهای هوا فشرده شده و در سیلندر توزیع شده و پیستون پایین می آید.

رهایی

در این مرحله پیستون به سمت بالا حرکت می کند و باعث باز شدن دریچه های تخلیه و بسته شدن دریچه سوخت می شود.

در اثر انبساط گازهای سوخت سوخته با حرکت پیستون به سمت بالا خارج می شوند و در نهایت گازهای باقیمانده به کمک سوپاپ اگزوز خارج می شوند.

اجزای اصلی یک دیزل ژنراتور

موتور

دینامو

سیستم سوخت

تنظیم کننده فشار الکتریکی

سیستم خنک کننده

سیستم اگزوز

سیستم روغن کاری

شارژر باطری

صفحه کنترل

مونتاژ یا قاب اصلی

موتور دیزل

موتور یکی از مهمترین قطعات موتور و منبع ورودی نیروی موتور است. احتراق سوخت در سیلندرهای موتور باعث حرکت پیستون ها و در نتیجه تولید نیروی مکانیکی می شود که از طریق میل لنگ به موتور منتقل می شود.

میزان توان موتور و حجم ظرفیت آن ارتباط مستقیمی با حداکثر توان خروجی ژنراتور دارد و در هنگام اتصال دیزل ژنراتور باید به توان موتور و ژنراتور توجه شود.

هنگام خرید دیزل ژنراتور، انتخاب یک موتور خوب به عنوان یکی از اجزای اصلی دیزل ژنراتور بسیار مهم است و باید به عواملی مانند کشور و شرکت سازنده موتور، نوع و ساختار ژنراتور توجه ویژه داشت. موتور

موتورهای دیزلی از نظر طراحی اینگونه هستند.

موتورهای دیزل سوپاپ سقفی (شیر سربار یا OHV)

موتور دیزلی با سوپاپ بالای سر که در محفظه موتور قرار دارد (شیر سقفی هیچ است یا OHV)

موتورهای دیزلی OHV کارایی بیشتری نسبت به موتورهای دیزلی بدون OHV دارند و به دلیل طراحی خلاقانه، عملکرد ساده، کیفیت بالا، تولید صدای کم و تولید گاز، همه این مزایا مصرف کنندگان را به سمت خرید دیزل ژنراتور جذب می کند

ژنراتور دینام

یکی دیگر از اجزای اصلی دیزل ژنراتور ژنراتور، دینام یا دینام است که وظیفه تولید انرژی الکتریکی از انرژی مکانیکی را بر عهده دارد.

دیزل ژنراتور از قسمت های زیر تشکیل شده است.

روتور: روتور مستقیماً به شفت متصل است و چرخش آن یک میدان مغناطیسی دوار ایجاد می کند.

استاتور: استاتور قسمت ثابتی در داخل غلاف است که هادی الکتریکی در سیم پیچ و هسته مستقیماً می باشد.

شفت: شفت به عنوان رابط بین میل لنگ و روتور عمل می کند و این دو قسمت را به هم متصل می کند.

وضع حمل

شاسی

دینامو

دینام بخشی از ژنراتور است که خروجی الکتریکی را از طریق جریان مکانیکی تامین شده توسط موتور تولید می کند.

موتور که به عنوان دینام یا ژنراتور نیز شناخته می شود، بخشی از ژنراتور است که خروجی الکتریکی را از ورودی مکانیکی ارائه شده توسط موتور تولید می کند. این شامل چندین قسمت ثابت و متحرک است که در یک محفظه محصور شده اند. اجزاء با هم کار می کنند تا حرکت نسبی بین میدان مغناطیسی و الکتریکی ایجاد کنند که به نوبه خود الکتریسیته ایجاد می کند. اجزای ژنراتور عبارتند از:

استاتور

این جزء ثابت است و شامل مجموعه ای از سیم های الکتریکی است که به صورت سیم پیچ بر روی یک هسته آهنی پیچیده شده اند.

روتور یا آرمیچر

روتور یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند که در اطراف استاتورها حرکت می کند و اختلاف ولتاژ بین سیم پیچ ها ایجاد می کند. این جریان متناوب خروجی ژنراتور را ایجاد می کند.

این یک جزء متحرک است که یک میدان مغناطیسی دوار را به سه طریق تولید می کند:

القایی: همچنین به عنوان ژنراتورهای بدون جاروبک شناخته می شود که معمولاً در ژنراتورهای بزرگ استفاده می شود.

با آهنرباهای دائمی: این برای ژنراتورهای کوچک معمول است.

استفاده از درایو: درایو یک منبع جریان مستقیم (DC) کوچک است که روتور را از طریق یک سری حلقه های لغزنده و برس ها هدایت می کند.

فرآیند تولید برق در ژنراتور به این صورت است که انرژی مکانیکی از طریق میل لنگ به شفت منتقل می شود و شفت رابطی است که باعث چرخش روتور می شود. با چرخش روتور، یک میدان مغناطیسی متحرک در استاتور ایجاد می شود که باعث ایجاد اختلاف ولتاژ بین سیم پیچ های استاتور و در نتیجه تولید جریان متناوب در خروجی دیزل ژنراتور می شود.

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در انتخاب ژنراتور، سیستم تحریک است که می تواند عملکرد دیزل ژنراتور را بسیار تحت تاثیر قرار دهد.

ژنراتورها با توجه به رابطه بین سیم پیچ تحریک و ولتاژ کنترل به دو گروه تقسیم می شوند

مولد زغال سنگ: در این ژنراتور حلقه ای در اطراف روتور وجود دارد که ولتاژ تحریک از طریق زغال سنگ به سیم پیچ تحریک می رسد.

ژنراتورهای تحریک: در این ژنراتورها انتهای ژنراتور مانند یک ترانسفورماتور در روتور القا می شود و از این رو صفحه کنترل ولتاژ به سیم پیچ تحریک اولیه استاتور متصل می شود و ولتاژ s به روتور القا می شود.

ژنراتورهای اکسی تری معماری جدیدتری نسبت به زغال ژنراتور دارند از کارشناسان آباددیزل که بیش از 12 سال سابقه در زمینه خرید و فروش دیزل ژنراتور دارند استفاده از دیزل ژنراتور اکسیتری را به شما توصیه می کنند.

[ بازدید : 9 ]

[ سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 ] 14:31 ] [ QW569 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]