زبان مردم قبرس شمالی چیست؟


قبرس جزیره ای با مساحت 9251 کیلومتر مربع و سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه است. این جزیره در قسمت شرقی دریای مدیترانه و در 60 کیلومتری ترکیه، 100 کیلومتری سوریه، 370 کیلومتری مصر و 950 کیلومتری یونان قرار دارد. زبان ساکنان قبرس شمالی ترکی است. بهتر است نگاهی به تاریخچه زبان این جزیره بیندازیم:

فاصله جزیره قبرس با کشورهای اطراف

فاصله قبرس با کشورهای همسایه به شرح زیر است:

ترکیه: 60 کیلومتر

سوریه: 100 کیلومتر

مصر: 370 کیلومتر

یونان: 950 کیلومتر

قبرس از نظر جغرافیایی به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود. بخش شمالی قبرس حدود 36 درصد از کل مساحت جزیره و بخش جنوبی قبرس حدود 64 درصد را تشکیل می دهد.

قبرس جزیره ای با اهمیت تاریخی، سیاسی و اقتصادی است. این جزیره به دلیل موقعیت زیبای خود در دریای مدیترانه همواره در مرکز توجه قدرت های بزرگ بوده است.

رایج ترین زبان در قبرس

زبان های قبرسی به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

زبان یونانی در جنوب

زبان ترکی در قسمت شمالی

زبان انگلیسی در سراسر جزیره

زبان قبرس جنوبی (یونانی)

یونانی زبان رسمی قبرس جنوبی است. این زبان از یونانی باستان گرفته شده است. یونانی قبرسی تفاوت هایی با زبان یونانی عمومی دارد که بیشتر مربوط به نوع گویش و لهجه است. یونانی اولین زبانی است که در قبرس صحبت می شود. قدمت این زبان به قبل از میلاد مسیح می رسد. در قرن سوم توسط مهاجران یونانی به قبرس آورده شد. به دلیل تعداد زیادی از یونانی زبانان در جزیره; یونانی زبان اول جزیره قبرس است.

زبان اصلی در قبرس شمالی (ترکی)

ترکی زبان ساکنان قبرس شمالی است. این زبان از ترکی گرفته شده است. ترکی قبرسی و ترکی استانبولی تفاوت های زیادی در نوع گویش و لهجه دارند. عثمانی ها زبان ترکی را در قرن پانزدهم به قبرس آوردند امپراتوری عثمانی قبرس را در سال 1571 فتح کرد و این جزیره بخشی از امپراتوری عثمانی شد.

زبان دوم قبرس شمالی (انگلیسی)

زبان انگلیسی به دلایل مختلفی در قبرس رایج است. برخی از این دلایل عبارتند از: https://euromy.info/


تاریخ استعمار: قبرس از سال 1878 تا 1960 تحت سلطه استعمار بریتانیا بود. در این سال ها نفوذ فرهنگ انگلیسی باعث شد که زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در قبرس رایج شود و فرهنگ مردم قبرس تحت تأثیر فرهنگ انگلیسی قرار گرفت. همچنین قوانین این کشور همچنان از قوانین انگلستان پیروی می کند.

موقعیت گردشگری: قبرس یکی از مقاصد مهم گردشگری در جهان است و گردشگران زیادی از این کشور دیدن می کنند. این قبرسی ها را تشویق به یادگیری زبان انگلیسی برای برقراری ارتباط با گردشگران خارجی کرد.

تحصیلات: انگلیسی به عنوان زبان دوم در تمام مدارس به طور جدی تدریس می شود. علاوه بر آن؛ اکثر دانشگاه های قبرس در سطح بین المللی و به زبان انگلیسی تدریس می کنند. به همین دلیل، بسیاری از نوجوانان و جوانان قبرسی برای یادگیری زبان انگلیسی و تحصیل در این دانشگاه ها سعی کردند وارد این دانشگاه ها شوند.

روابط بین الملل: قبرس یکی از مهم ترین مراکز تجاری در منطقه است و شرکت های بین المللی زیادی در این کشور فعال هستند. بنابراین افراد بومی برای کار در این شرکت ها نیاز به یادگیری زبان انگلیسی دارند.

انگلیسی در کدام شهر قبرس بیشتر رایج است؟

در شهر گیرنه یا گیرنه که شهری معروف و مجلل در شمال جزیره است، زبان انگلیسی نیز رواج بیشتری دارد و واحد پول پوند انگلیس در همه مراکز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این فرهنگ بریتانیایی در این شهر بیشتر از سایر نقاط قبرس به چشم می خورد. شاید دلیل حضور دهکده های انگلیسی در این شهر همین باشد

زبان مردم قبرس در یک روستای انگلیسی (روستای کرمی)

دهکده انگلیسی توسط انگلیسی ها در قرن نوزدهم ساخته شد. پس از اشغال قبرس در سال 1878، انگلیسی ها از این روستا به عنوان پایگاه نظامی استفاده کردند. در آن زمان انگلیسی ها چندین خانه و ساختمان در این روستا ساختند که تا به امروز پابرجاست. دهکده انگلیسی در گیرنه قبرس شمالی یکی از زیباترین و محبوب ترین روستاهای این کشور است. این روستا در دامنه کوه پنج انگشت و در 10 کیلومتری شهر گیرنا قرار دارد. دهکده انگلیسی به دلیل معماری خاصش که متاثر از فرهنگ اروپای غربی است به این نام معروف شده است.

خانه های این روستا بیشتر از سنگ و سفید ساخته شده و با پنجره های بزرگ و درهای چوبی تزئین شده است. خیابان های روستا به خوبی با گل های رنگارنگ تزئین شده است. حومه انگلیسی مناظر طبیعی زیبایی دارد. از بالای روستا می توانید منظره بی نظیری از دریای مدیترانه و کوه های پنج انگشت را مشاهده کنید.

امروزه دهکده انگلیسی یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در قبرس شمالی است. این روستا مکان مناسبی برای استراحت و آرامش است. در دهکده انگلیسی می‌توانید از کافه‌ها و رستوران‌های محلی لذت ببرید، قدم بزنید یا از مناظر زیبای روستا دیدن کنید.

مراکز گردشگری روستای کرمی در گیرنه

خانه های سنگی: خانه های سنگی حومه انگلیسی جاذبه اصلی این کشور است. این خانه ها بیشتر به رنگ سفید هستند و با پنجره های بزرگ و درهای چوبی تزئین شده اند.

خیابان های سنگفرش شده: خیابان های دهکده انگلیسی سنگفرش شده و با گل های رنگارنگ تزئین شده است. قدم زدن در این خیابان ها تجربه لذت بخشی است.

مناظر دیدنی: حومه انگلیسی نیز دارای مناظر طبیعی زیبایی است. از بالای روستا منظره بی نظیری از دریای مدیترانه و کوه های پنج انگشتی را می بینید.

کافه ها و رستوران های محلی: در دهکده انگلیسی می توانید از کافه ها و رستوران های محلی لذت ببرید و غذاهای سنتی قبرسی را بچشید.

زبان قبرس بسیار متنوع است. دو زبان رسمی این کشور یونانی و ترکی است. علاوه بر این دو زبان، انگلیسی نیز در قبرس به طور گسترده صحبت می شود. زبان انگلیسی در قبرس به دلایل زیادی از جمله تاریخ استعماری، گردشگری، تحصیل و تجارت آن محبوب است.

انگلیسی به عنوان زبان مردم قبرس شمالی یورومای در بسیاری از زمینه ها از جمله آموزش، تجارت و گردشگری استفاده می شود. این باعث شده است که قبرسی ها به زبان انگلیسی تسلط پیدا کنند و این زبان نقش مهمی در زندگی روزمره ایفا می کند.

با توجه به اهمیت زبان انگلیسی در قبرس، انتظار می رود در آینده این زبان در این کشور رواج بیشتری پیدا کند.

[ بازدید : 28 ]

[ جمعه 7 مهر 1402 ] 11:32 ] [ QW569 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]