مراحل ثبت برند در ایران

 

ممکن است برخی افراد برند را مترادف واژه لوگو دانسته و در واقع این دو را یکی می‌دانند. در حالی که لوگو یک علامت برای معرفی برند خواهد بود که شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف برای معرفی محصولات یا فعالیت خود در نظر می‌گیرند. انتخاب برند علاوه بر معرفی محصول شما می‌تواند بازار مناسبی از نظر توزیع و عرضه برای آن فراهم آورد. در این مطلب سعی داریم مراحل ثبت برند آنلاین در ایران را بیان کنیم.

برند و کاربرد آن

همان‌طور که می‌دانید برند نام یا نشانه‌ای است که اغلب هنگام خرید وسایل مختلف با آن مواجه خواهیم شد؛ در واقع می‌توان گفت برند یک علامت یا نشان است که در ارتقاء کسب و کار شما بسیار موثر واقع می‌شود. برند به دو صورت فارسی و لاتین ثبت خواهد شد و به نوعی باعث ایجاد صفات و اهداف مجموعه مورد نظر یا فعالیت شما به روش‌های مختلف از جمله حس کردن، دیدن یا شنیدن هست؛ همچنین باعث ثبات و ماندگاری آن می‌شود.

 از آن‌ جا که در هر فعالیتی مهم‌ترین وظیفه‌ای که در قبال مشتری خواهید داشت جلب اعتماد است؛ داشتن برند این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا اعتماد مشتری نسبت به شما چندین برابر شود. اما  برای انجام این کار باید مراحل مختلفی را طی کنید که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

انتخاب نام برند و علامت تجاری

شما به عنوان اولین مرحله برای ثبت برند در ایران لازم است برای شرکت خود یک نام و علامت تجاری انتخاب کنید. با توجه به این که با این نام و علامت قصد دارید سال‌های زیادی فعالیت کنید و در میان مشتریان و بازار معروف و مطرح شوید؛ بنابراین در انتخاب آن باید دقت لازم را داشته باشید.

پس هنگام انتخاب نام برند و علامت تجاری شرکت خود باید سعی کنید نام‌هایی را انتخاب کنید که برای ثبت آن هیچ گونه محدودیتی وجود نداشته باشد؛ همچنین نام و علامت مورد نظر شما باید قبلا ثبت نشده باشد.

استعلام برند قبل از ثبت کردن

دومین گام برای ثبت برند این است که ابتدا باید یک استعلام از برند داشته باشید تا مطمئن شوید؛ چیزی شبیه به برند شما که قصد ثبت کردن آن را دارید قبلا در همان حیطه و طبقه به ثبت رسیده است یا خیر، در صورتی که بین برند شما و برندی که قبلا ثبت شده است، مشابهت باشد درخواست و تقاضای شما رد خواهد شد.

مدارک ثبت برند در ایران

بعد از طی مراحل انتخاب و استعلام ثبت برند برای انجام مرحله بعد باید مدارک لازم جهت به ثبت رساندن برند در ایران تهیه و تکمیل شود. مدارک مورد نیاز برای ثبت برند در ایران با توجه به این که تصمیم به ثبت برند شخص حقیقی را داشته باشید، یعنی برندی که مالک آن شخص حقیقی است و با ثبت برند حقوقی یعنی برندی که مالک آن سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌ها خواهند بود متفاوت است.

البته برندی که قصد ثبت کردن آن را دارید به صورت فارسی باشد یا لاتین نیز در تهیه و ارائه مدارک از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین مدارک لازم برای هر دو گروه را بیان خواهیم کرد.

اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی که تصمیم به ثبت برند گرفته‌اند برای این کار باید برخی از مدارک را ارائه دهند که شامل موارد زیر خواهد شد:

·        فتوکپی اصل شناسنامه و کارت ملی

·        در صورت ثبت برند به صورت لاتین ارائه فتوکپی برابر با اصل کارت بازرگانی الزامی است.

·        ارائه مجوز یا مجوزهای فعالیت مورد نیاز

·        ارائه اطلاعاتی مانند آدرس، شماره تماس و ...

اشخاص حقوقی

شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف نیز تحت عنوان اشخاص حقوقی در صورت تمایل به ثبت برند باید مدارک مورد نیاز را تهیه کنند که عبارتند از:

·        کپی روزنامه رسمی تاسیس شرکت یا موسسه و آخرین روزنامه تغییرات آن

·        کپی شناسنامه و کارت ملی تمام افرادی که در شرکت حق امضاء دارند.

·        ارائه مجوز‌های فعالیت

·        در صورتی که برند را لاتین به ثبت می‌رسانید کپی کارت بازرگانی الزامی خواهد بود.

·        ارائه اطلاعات کلی از جمله آدرس، شماره تلفن همراه و ثابت تمامی افرادی که صاحب امضاء هستند.

·        شماره همراه ارائه شده حتما باید به اسم فرد متقاضی باشد.

سخن پایانی

همان‌طور که بیان شد برند یک شیوه و روش برای معرفی و به نمایش گذاشتن محصولات مختلف خواهد بود. برند‌ها با توجه به نوع فعالیت شرکت‌ها از انواع مختلفی برخوردار هستند. برای ثبت برند باید مراحل یاد شده را به صورت کامل انجام دهید تا در کار شما خللی وارد نشود.

[ بازدید : 40 ]

[ سه شنبه 26 مهر 1401 ] 11:53 ] [ QW569 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]