دلیل انتخاب و معنی کلمه اسپاتیفای - spotify چیست؟


به گفته Vocom، Spotify به راحتی محبوب ترین سرویس پخش موسیقی است. این همه محبوبیت باعث می شود که کلمه ای به ظاهر ساختگی مانند "Spotify" یک نام تجاری کاملاً عمومی به نظر برسد. آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا آن را Spotify می نامند؟ داستان واقعی پشت این نام برای مدتی پنهان بود.

تاریخچه مختصری از Spotify

Spotify در سال 2006 توسط Daniel Ek و Martin Lorentzon در استکهلم سوئد تاسیس شد. در آن زمان، سرویس‌های اشتراک‌گذاری فایل مانند Napster و LimeWire روش‌های شناخته شده‌ای برای دانلود رایگان موسیقی بودند.

دانیل در سال ۲۰۱۰ به تلگراف گفت: “تنها راه برای حل این مشکل ایجاد سرویسی بود که بهتر از دزدی دریایی باشد و در عین حال صنعت موسیقی را جبران کند.” این هدف Spotify بود.

Spotify چیست، Spotify در سال 2008 ثبت نام را آغاز کرد و از انگلستان شروع شد. این یک ردیف رایگان با پشتیبانی آگهی و اشتراک ماهانه 10 پوندی بدون آگهی ارائه می دهد. Spotify ابتدا یک اپلیکیشن دسکتاپ بود، اما این شرکت یک اپلیکیشن موبایل را در سال 2009 راه اندازی کرد.

پس از چند سال موفقیت روزافزون در اروپا، Spotify معاملات رکوردی مهمی انجام داد تا بتواند در ایالات متحده در سال 2011 راه اندازی شود. تا سال 2015، Spotify دارای 18 میلیون مشترک پرداخت کننده بود. تا جولای 2022، این تعداد به 182 میلیون رسیده است.

Spotify بدون درام نبوده است. همواره به خاطر نحوه پرداخت به هنرمندان مورد انتقاد قرار گرفته است. برخی از هنرمندان مشهور، از جمله تیلور سوئیفت، موسیقی خود را از این پلتفرم دور نگه داشته اند اگرچه او در نهایت به آن پیوست.

در مورد آن نام چطور؟ چرا به آن Spotify می گویند؟

بیایید ببینیم اصلا شاپ اکانت اکانتی شاپ Spotify چیست، برای مدتی، داستان چگونگی ایجاد نام Spotify دروغ بود. خود دانیل اک در مصاحبه‌اش با The Telegraph توضیح داد که آنها «کمی خجالت می‌کشیدند» بپذیرند که چگونه این نام را پیدا کرده‌اند، بنابراین گفتند که این نام ترکیبی از «spot»(نقطه) و «identify»(شناسایی) است.

به گفته دنیل، آنچه در واقع اتفاق افتاده این است که او و مارتین لورنتزون نام‌هایی را با هم می‌اندیشند. در حالی که آن‌ها در اتاق‌ها نام‌ها را فریاد می‌زدند، مارتین نامی را گفت که دنیل به اشتباه آن را «اسپاتیفای» شنید.

دانیل یک جستجوی گوگل برای این نام انجام داد و هیچ سایت دیگری پیدا نکرد، به این معنی که آنها می توانستند کاملا مالک آن باشند و با هیچ کس دیگری رقابت نکنند. آنها چند دقیقه بعد نام دامنه را ثبت کردند. بقیه اش تاریخ است.

در نهایت، نام Spotify مانند بسیاری از نام‌های استارت‌آپ است. این کاملا ساخته و انتخاب شده بود زیرا به نظر جالب می رسید و هیچ کس دیگری از آن استفاده نمی کرد. بر خلاف برخی از نام‌های دیگر شرکت، واقعاً «معنی» پشت آن نیست.

داستان شکل ­گیری اولیه استارتاپ اسپاتیفای

دنیل، که هنوز مدیرعامل شرکت اسپاتیفای است، در سال 1983 و در خانواده‌ای فقیر اما اهل هنر متولد شد. پدربزرگ و مادربزرگ او نوازنده بودند و خودش از 14 سالگی به برنامه نویسی علاقه داشت. وی در 16 سالگی جهت کار در گوگل اقدام کرد اما به دلیل نداشتن مدرک دانشگاهی این امر اتفاق نیفتاد. البته دنیل در سن کم به درآمد ماهی 50 هزار دلار نیز رسید و شرکتی با 30 کارمند تاسیس کرد.

در سال 2006 وقتی که دنیل، مدیر محصول شرکت stardoll بود، با مارتین که از هم‌بنیان‌گذاران Tradedoubler بود، مشغول ایده ­پردازی و انتخاب اسم بودند که دنیل اشتباهی اسم پیشنهادی مارتین را از اتاق دیگر "اسپاتیفای" می‌شنود و مورد استقبالش قرار می‌گیرد. آن‌ها به سرعت Google Names را بررسی می‌کنند و وقتی می‌بینند چنین اسمی موجود نیست، دامنه را ثبت می‌کنند و از دفتر خارج می‌شوند. شایان ذکر است که بعد از این نام‌گذاری و البته موفقیت‌های پس از آن، این مدل اسم گذاری (اسم + ify) بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد و پس از آن 350 شرکت از این شیوه برای نام‌گذاری استفاده کرده‌اند!! البته بعدها این دو نفر ادعا کردند که اسپاتیفای از ترکیب دو کلمه‌ی Spot و Identify الهام گرفته شده!

عرضه محصول اولیه استارتاپ اسپاتیفای به بازار

آن‌ها بعد از دو سال تحقیق اولیه در سال 2008 اولین نسخه‌ی اسپاتیفای پریمیوم را به بازار عرضه کردند. برخلاف راه‌های معمول قبلی در آن سال­ها، اسپاتیفای یک سرویس فری‌میوم (Freemium) را عرضه کرد که با استقبال هم روبرو شد؛ به این معنی که ویژگی‌های اساسی و تبلیغات در آن رایگان هستند، در حالی که ویژگی‌های اضافی شامل کیفیت پخش بهتر و دانلودهای موسیقی آفلاین از طریق پرداخت اشتراک ارائه داده می‌شود. همچنین برخلاف فروش فیزیکی و دانلودی که یک قیمت ثابت برای هر آلبوم یا ترانه به هنرمند داده می‌شود، اسپاتیفای بر اساس تعداد پخش‌های هر هنرمند، به نسبت تعداد کل آهنگ‌های پخش شده هم بهره مالکانه (Royalty) پرداخت میکند.

وضعیت فعلی بیزینس

پیشرفت آنها روز به روز افزایش یافت و به مرور زمان توانستند با شرکت های بزرگی مانند نتفلیکس، سامسونگ، سونی، Waze، ESPN و چندین شرکت آمریکایی و اروپایی همکاری های سودآوری برقرار کنند. Spotify در آوریل 2018 در بورس اوراق بهادار نیویورک عرضه شد. کارهای انجام شده توسط دانیل و مارتین چنان انقلابی در این زمینه ایجاد کرد که در حال حاضر Spotify در 178 کشور از 235 کشور جهان فعال است.

 

[ بازدید : 37 ]

[ چهارشنبه 2 آذر 1401 ] 16:25 ] [ QW569 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]