طراحی اتاق کنفرانس، 3 عامل مهم در طراحی اتاق کنفرانس


در ابتدا باید گفت که تمامی شرکت های موفق فضایی را برای اتاق کنفرانس اختصاص می دهند و طراحی اتاق کنفرانس اداری را محیط اولیه می دانند. به طور کلی، اتاق های کنفرانس امروزی مکانی کلیدی برای افراد و گروه ها برای ملاقات، تبادل اطلاعات و تصمیم گیری های مهم است.

اما همچنین مهم است که دکوراسیون سالن با نیازها و انتظارات شرکت کنندگان و همچنین تجربه طبیعی آنها مطابقت داشته باشد. زیرا علاوه بر مناسب بودن برای برگزاری جلسات و سخنرانی ها، باید محیطی دلنشین و الهام بخش برای مخاطبان فراهم کرد. یعنی باید به این فکر کنید که سالن فقط یک مکان فیزیکی نیست. بلکه باعث ایجاد حس اشتیاق برای یادگیری و تبادل دانش خواهد شد. اهمیت طراحی این مکان به قدری خاص و ضروری است که قصد داریم اطلاعاتی در مورد استانداردهای طراحی سالن، سالن، سیستم صوتی و ... در اختیار شما قرار دهیم. این مقاله توسعه مهندسی نیکان در مورد معماری کشتی است.

موارد کلیدی در طراحی مرکز همایش

باید واضح باشد که در اکثر شرکت های بزرگ و موفق، اتاق های کنفرانس و اتاق های هیئت مدیره بسیار مهم هستند. چرا؟ از آنجایی که شخصیت های مهمی در آن حضور دارند، توجه ویژه ای لازم است. در این سالن موارد زیادی باید در نظر گرفته شود که در زیر به بیان مهمترین آنها می پردازیم.

1. ابعاد اتاق جلسه

اندازه یک سالن به چیزهای زیادی بستگی دارد، از جمله تعداد تماشاگران، اندازه صندلی ها، خط دید مخاطب، عرض راهروها و تعداد ردیف های سالن. در این راستا، به عنوان مثال، در اتاق‌های کوچکی که فقط برای کنفرانس با ظرفیت حداکثر 80 نفر طراحی شده‌اند، اتاق‌هایی با کف مسطح مطلوب‌تر هستند. اما در سالن های بزرگ به دلیل ظرفیت بالای سالن، قدمت سالن و دید بهتر مخاطب نسبت به سایر عملکردها از سطوح شیبدار یا پلکانی استفاده می شود.

یک سالن جلسات برای 200 نفر باید مساحت 270 متر مربع داشته باشد. این مقدار برای 150 صندلی و 125 متر مربع برای 75 صندلی به 190 متر مربع می رسد.

مساحت سالن آمفی تئاتر که گنجایش 100 نفر را دارد حدود 140 متر است، بنابراین باید به لوکس بودن آمفی تئاتر توجه بیشتری شود.

2. استانداردها و مقررات ساخت و طراحی سالن کنفرانس

قبل از بررسی استانداردهای اتاق کنفرانس ابتدا به معرفی اجزای مختلف می پردازیم. قسمت های مختلف سالن کنفرانس شامل موارد زیر می باشد که به شرح هر یک می پردازیم.

ورود و پذیرش

اتاق نشیمن ، اتاق انتظار و سالن اصلی

صحنه، پشت صحنه

مناطق خدماتی

ورودی و خروجی در طراحی سالن کنفرانس

بدون مقدمه می خواهیم بگوییم که محل ورود و خروج اعضای سالن اجتماعات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین بهتر است در طراحی سالن کنفرانس به نکات زیر توجه شود:

برای جلوگیری از شلوغی، ورودی و خروجی های متعددی را برای سالن در نظر بگیرید.

ورودی ها و خروجی های سالن کنفرانس باید برای تماشاگران حاضر در سالن قابل رویت باشد.

در صورت امکان، از ورودی ها و خروجی های جداگانه برای اتاق کنفرانس استفاده کنید.

حداقل عرض ورودی اتاق باید برابر با نصف عرض کل درهای خروجی باشد.

عرض مورد نیاز برای درب های سالن تقریبا 85 سانتی متر به ازای هر 100 نفر می باشد.

ورودی سالن را در نظر بگیرید تا در مواقع وجود افراد زیاد یا اتفاقات غیرمنتظره بتوانید از آن به عنوان خروجی اضطراری استفاده کنید.

پذیرایی و سالن انتظار

در اتاق انتظار ، فضای هر 6 نفر یک متر مربع است. بنابراین به ازای هر 300 نفر باید 50 متر مربع فضا اختصاص داده شود اما موضوع این است که در این صورت افراد فضای بسیار کمی خواهند داشت بنابراین برای راحتی بازدیدکنندگان 3 نفر به ازای هر 6 نفر را توصیه می کنیم. متر مربع باید در نظر گرفته شود که برای 300 نفر به 150 متر مربع فضا نیاز دارید.

گفته می شود سالن کنفرانس در حال ارائه خدمات است.

در مورد قسمت های خدماتی واقع در اتاق انتظار، توجه به این نکته کافی است که سرویس های بهداشتی باید به راحتی در دسترس بوده و در عین حال قابل رویت نباشند.

سالن اجتماعات

اندازه فضایی که باید برای راهرو در اتاق کنفرانس در نظر بگیرید 70 سانتی متر به ازای هر 100 نفر است. البته آنچه در این مورد باید مد نظر داشته باشید شرایط خاص افراد مختلف مانند معلولان و معلولان جسمی است. برای ویلچر 70 سانتی متر و برای فردی که با دو عصا حرکت می کند 83 سانتی متر در نظر بگیرید. در برخی از اتاق های کنفرانس جدید، راهروها از مقابل ردیف اول صندلی ها عبور می کنند و با توجه به شرایط افراد، حداقل عرض این راهروها باید 140 سانتی متر باشد. به طور کلی برای راهرویی که در کنار دیوار قرار می گیرد، عرض یک متر در نظر گرفته می شود.

اگر قصد دارید از دو راهرو در دو طرف سالن کنفرانس استفاده کنید، تعداد صندلی های هر ردیف 16 عدد خواهد بود و اگر قصد ایجاد راهرو در یک سمت را دارید، این تعداد به 8 صندلی کاهش می یابد، اگر سه صندلی را در نظر بگیرید. راهروها سالن کنفرانس (در دو طرف و یک راهرو در وسط) می تواند دارای 25 صندلی در یک ردیف باشد.

طراحی صندلی در سالن

در طراحی سالن های کنفرانس دو عامل تعیین کننده برای چیدمان صندلی ها وجود دارد که شامل اندازه صندلی ها و فاصله بین ردیف ها برای عبور مخاطب می باشد. نکته مهم در چیدمان صندلی ها این است که فاصله ردیف ها باید از ابتدا تا انتها برابر باشد. خوب است برای راحتی و توجه مخاطب، اختلاف ارتفاع کافی بین ردیف های صندلی در نظر گرفته شود. با این مشکل بستگی به نوع و اندازه صندلی دارد

نکته بعدی در مورد چیدمان صندلی ها در سالن های شیب دار و دید عادی مخاطب است. زاویه دید معمولی برای مخاطبی که سر و گردنش ثابت است و فقط چشمانش حرکت می کند باید حدود 30 درجه باشد. هنگامی که سر و چشم ها تا حدی حرکت می کنند، زاویه دید صحیح حدود 60 درجه است. برای درک کامل بدون حرکت سر، زاویه دید باید 110 درجه باشد.

سقف اتاق کنفرانس

یکی از فاکتورهای مهم در سالن کنفرانس، داشتن فضایی آرام و آرام است که با آکوستیک سقف و دیوار می توان آن را ایجاد کرد، علاوه بر این طراحی خاص سقف نیز به زیباتر شدن اتاق ایجاد شده کمک می کند.

نکته بسیار مهم در طراحی سالن کنفرانس و سالن اجتماعات، ارتفاع استاندارد است. در فضای استاندارد سالن کنفرانس، ارتفاع سقف (فاصله کف تا سقف) باید حداقل 3 متر باشد. چنین ارتفاعی تهویه فضا را تضمین می کند و حس راحتی را ایجاد می کند. همچنین فضای کافی برای قرار دادن مبلمان در اتاق های جلسات و کنفرانس فراهم می کند.

در طراحی سقف سالن کنفرانس از سبک های مختلف معماری و اوریگامی های موجود، پنل های مدولار، شیشه و ... استفاده کنید و با ترکیب نورپردازی مناسب حال و هوا ایجاد کنید.

3. تجهیزات صوتی اتاق کنفرانس

تصور کنید در طراحی سالن کنفرانس همه کارها را به درستی انجام داده اید، اما در طول کنفرانس با چالش کیفیت صدای ضعیف مواجه شده اید. در این صورت به طراحی مناسب سایر فضاها نیز توجه می شود. از آنجایی که اعضا اساساً به منظور شنیدن و صحبت و تبادل اطلاعات در این سالن حضور دارند. بنابراین نیاز به سیستم صوتی در طراحی و تجهیز سالن کنفرانس بسیار حائز اهمیت است. از جمله دستگاه های اصلی سیستم صوتی سالن کنفرانس می توان به میکروفون، فرستنده، منبع تغذیه، گیرنده، پروژکتور، دوربین چرخشی، آمپلی فایر تطبیق صدا و بلندگوهای دیواری و سقفی اشاره کرد. علاوه بر این، تجهیزات جانبی شامل هاب ها و پورت های USB، مانیتور، سیستم های ترجمه همزمان، تجهیزات ضبط صدا و تصویر و غیره است.

عوامل بهبود کیفیت صدا در سالن کنفرانس عبارتند از: قرار دادن آمپلی فایرها، میکروفون ها و بلندگوها.

سیستم کنفرانس صوتی

سیستم کنفرانس صوتی مجموعه‌ای از تجهیزات صوتی است که علاوه بر یک میکروفون معمولی، به همه افراد حاضر در اتاق اجازه می‌دهد در بحث‌های گروهی، تفسیر همزمان شرکت کنند و ممکن است شامل ویژگی‌های زیر باشد:

ویژگی های یک سیستم صوتی استاندارد

تصویر بلندگو را روی صفحه نمایش خود نمایش دهید

فرصت رای گیری از سوی حضار

توانایی شناسایی مخاطب

امکان پخش همزمان صدا در قسمت های دیگر

می توان آن را به عنوان دیگری ترجمه کرد

قابلیت اتصال به ویدئو کنفرانس

فایل های صوتی و تصویری و اسناد را به اشتراک بگذارید

شاید مهم ترین عملکرد یک سیستم کنفرانس صوتی، امکان رای گیری باشد. با استفاده از این سیستم، مخاطبان می توانند نظر خود را در قالب رای بیان کنند و مجموع نتایج رای گیری را روی صفحه مشاهده کنند.

بسته به نوع تعامل بین کنترل مرکزی و دستگاه های شخصی، سیستم های کنفرانس صوتی به دو نوع سیستم های کابلی و بی سیم تقسیم می شوند.

سیستم های کنفرانس صوتی سیمی صدا را با استفاده از سیگنال های آنالوگ یا دیجیتال از طریق سیم منتقل می کنند. به این ترتیب سیستم به صورت دائمی نصب می شود.

یک سیستم کنفرانس صوتی بی سیم سیگنال ها را از طریق WiFi و مادون قرمز ارسال می کند. این سیستم برای شرکت هایی که ساختمان های اجاره ای دارند و مکان هایی که کابل نصب نمی شود مناسب است.

دیوارپوش آکوستیک

وظیفه اصلی کفپوش ها و دیوارپوش های آکوستیک جلوگیری از ورود و خروج صداهای مزاحم به سالن و به طور کلی جذب صداهای مزاحم است. در گذشته بیشتر این دیوارپوش ها از پشم شیشه ساخته می شدند، اما امروزه به دلیل چگالی کم، سرطان زا بودن و خراب شدن این ماده به مرور زمان از این ماده استفاده نمی شود.

باید بدانید که امروزه برای ایجاد دیوارپوش های آکوستیک از پشم سنگ استفاده می شود که تراکم آن 50 و ضخامت آن یک اینچ است. برای نصب مقره ها ابتدا با استفاده از سیم کشی و توری از سطح زیرین سقف جلوگیری می شود. در فاز دوم عایق ها نصب می شود و در فاز سوم با استفاده از پارچه مقاوم در برابر رطوبت و محافظ از ریزش پشم سنگ جلوگیری می شود.

نکته مهم این است که ابعاد سالن کنفرانس در اجرای سیستم های آکوستیک موثر است. به عنوان مثال در سالن های کمتر از 300 مترمربع نیازی به اعمال رویه های آکوستیک خاصی نیست، اما زمانی که اندازه سالن اجتماعات افزایش می یابد باید از سطوح محدب و نامنظم برای بهبود پخش صدا استفاده کرد. صدا. کیفیت. در عین حال می توانید ارتفاع سقف را برای انعکاس بهتر صدا افزایش دهید.

در ساخت سالن کنفرانس علاوه بر ارتفاع سقف، یکی دیگر از مواردی که می توان از آن برای بهبود صدا استفاده کرد، نشستن است. در واقع وقتی مخاطب در صندلی خود قرار می گیرد، صدا را جذب می کند. بنابراین متریال صندلی باید قابلیت جذب صدا را داشته باشد تا خالی بودن صندلی بر کیفیت صدا تاثیری نداشته باشد. برای نتیجه بهتر می توانید صندلی ها را در کناره ها و انتهای راهرو در فاصله یک متری دیوار و صندلی ها را در گوشه های راهرو در فاصله یک و نیم متری دیوار قرار دهید. البته به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از مشکلات صوتی از استفاده از سطوح مقعر و گنبدی خودداری کنید.

در یک سالن آکوستیک استاندارد ، شدت صدا باید با تعداد بازتاب های طبیعی برابر باشد. با استفاده از مواد جاذب صدا، ایجاد ترک در دیوار و ایجاد شیب در سقف و کف، می توان یک اتاق کنفرانس استاندارد آکوستیک ایجاد کرد.

[ بازدید : 275 ]

[ جمعه 15 دی 1402 ] 8:48 ] [ QW569 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]