دترجنت چیست و چه کاربردی دارد؟


دترجنت نوعی سورفکتانت (یا مخلوطی از چندین سورفکتانت) است که خاصیت پاک کنندگی دارد. این ترکیبات شبیه صابون هستند، اما با حلالیت و قدرت پاک کنندگی بالاتر. همچنین قابلیت چربی زدایی و زدودن کثیفی از سطوح مختلف را نیز دارد، به همین دلیل عملکرد اصلی آن به عنوان یک ماده شوینده است.


مزیت اصلی فیلتر این است که بیشتر از خود آب در سطح آب تجمع می یابد که به آن پدیده جذب می گویند. میزان استفاده از مواد در دارو با تغییر ساختار مولکولی اجزای آن تغییر می کند. برای خرید دترجنت با آبان شیمی پالایش همراه باشید.


انواع مواد شوینده چیست؟

شوینده لباسشویی یک شوینده بدون صابون بوده و در دو دسته آنیونی و غیریونی تولید می شود. با این حال، انواع مختلفی در بازار وجود دارد که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند:

- شوینده آنیونی: حامل بار منفی است

شوینده غیر یونی: بدون شارژ الکتریکی

پاک کننده کاتیونی: دارای بار الکتریکی مثبت است

- صابون خنثی: با PH حدود 8

محلول قلیایی: برای تولید صابون استفاده می شود

شوینده اسیدی: این شوینده اسیدی است

فرمول شیمیایی شوینده ساکا

ساختار صابون دارای فرمول (R-SO3-SO3-Na+) است که در آن R زنجیره هیدروکربنی آبگریز است. یکی دیگر از اجزای صابون گروه سولفونات یا هیدروفیل است.

از ویژگی های یک شوینده صنعتی مناسب می توان به حذف رنگ، چربی زدایی، صرفه جویی، عدم خورندگی، حلالیت در آب، نفوذپذیری بالا و عدم سمیت اشاره کرد.

تفاوت صابون و صابون

صابون ها صابون نیستند و شباهت های این خانواده صابون ها آب دوستی (انحلال پذیری در آب) و آب گریزی (حلالیت در روغن) و همچنین وجود زنجیره های هیدروکربنی در فرمولاسیون است. در مواد شوینده قسمت آبدوست مربوط به سولفونات و قسمت آبگریز مربوط به زنجیره هیدروکربنی است. صابون از مواد طبیعی مانند روغن نباتی یا چربی حیوانی تهیه می شود، اما مواد مصنوعی مصنوعی هستند. مواد شیمیایی در آب سخت و نمک بهتر از صابون عمل می کنند و سریعتر از صابون در آب حل می شوند.

استفاده از مواد شوینده

مواد شوینده از خانواده آلکیل بنزن سولفونات هستند و در کاربردهای مختلفی فرموله می شوند. صابون دستشویی، مایع لباسشویی، پودر لباسشویی و شامپو مدل های مختلف این محصول هستند که برای نظافت منزل مورد استفاده قرار می گیرند.

این محصول در ترکیب با مواد دیگر، سطح تمیزکاری و ته نشینی متفاوتی دارد. به عنوان مثال: اجزای کاربراتور و انژکتور با مواد شوینده تمیز می شوند. رسوبات روی سطح و داخل لوله ها را می توان با کمک مواد شوینده بدون خراشیدگی فیزیکی از بین برد، عمل مشابهی را می توان در مبدل های حرارتی و کمپرسورها مشاهده کرد.

این محصول همچنین در صنعت حفاری برای کاهش گشتاور و اصطکاک سیالات مبتنی بر آب استفاده می شود. این نوع صابون همچنین از چسبیدن ذرات خاک رس به مته های فلزی جلوگیری می کند و در حین سوراخ کاری به عنوان امولسیفایر عمل می کند.

[ بازدید : 8 ]

[ جمعه 25 خرداد 1403 ] 10:05 ] [ QW569 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]