5 تکنیک بهبود سی و سه پل اصفهان را اعمال کنید

File:کاخ عالی قاپو اصفهان (4).JPG - Wikimedia Commons

توصیه می کنیم حتما به بازدید از این کلیسا بپردازید چرا که یکی از زیباترین گچکاری ها را با نقاشی از کتاب مقدس خواهید دید. بزرگترین و زیباترین محراب مسجد در این شبستان قرار دارد. در وسط جلوخان ردیفی از سکوی سنگی وجود دارد که برای انتظار و استراحت مورد استفاده قرار می گرفته است. شما می توانید تنها طی دو یا سه ساعت از این محله بازدید کنید اما حیف است که از جاذبه های گردشگری محله جلفا به راحتی رد شوید و از آن ها بازدید نکنید. ما خدمات گردشگری شامل: خرید بلیط هواپیما، خرید بلیط قطار و رزرو هتل را در اختیار شما عزیزان گذاشتهایم تا سفری آرام و بی دغدغه را آغاز کنید. برای سفر به اصفهان و بازدید از معروفترین مسجدهایش که نمونه عالی از تاریخ و هنر معماری اصفهان هستند، همسفر ما شوید. هنر ظریف کاشیکاری و حجاری در این مسجد به خوبی به چشم میخورد و این اثر تاریخی هنر معماران آن زمان را به رخ تمام دنیا میکشند. به خصوص با به کار بردن لفظ «بيت الله» به معنی خانه ی خدا، نام خاص کعبه، برای مساجد ستایش و یا مقدس دانستن این مکان تدریجا تا بدان جا رسید که ورود به مسجد را تابع مقررات و یا رسومی خاص کرد. و در آخر با مقایسه ویژگی ها و شباهت های مساجد و تفاوتهای معماری مساجد این دوره به راهکارهای مطرح در خصوص ساخت مساجد متناسب با شرایط معماری بومی و اقلیمی نتیجه گیری شده است. هدف از ساخت مسجد شاه اصفهان زیباتر کردن میدان نقشجهان بود و دستور ساخت آن در سال 1020 هجری قمری داده شد.

در مدرسه جنوب غربی مسجد، قطعه سنگ ساده ای به شکل شاخص، در محل معینی تعبیه شده است که ظهر حقیقی اصفهان را در چهار فصل سال نشان می دهد و محاسبه آن را شیخ بهائی دانشمند، فقیه و ریاضیدان معروف عهد شاه عباس، انجام داده است. جالب است بدانید که محل قرارگیری این سنگ اهمیت بسیاری برای معماران آن زمان داشت به قدری که اگر سنگ فقط چند میلیمتر جابهجا نصب میشد، نمیتوانست به صورت دقیق زمان را مشخص کند! حجرههایی که در دو طبقه و در میان ایوانهای مدرسه ساخته شدهاند، به اقامتگاه طلاب اختصاص یافته و شامل یک اتاق نشیمن در جلو، قسمتی به صورت صندوقخانه در عقب و بخشی به نام بالاخانه هستند. از آنجایی که میدان نقش جهان در مرکز شهر قرار دارد تمامی امکانات رفاهی از جمله هتل و اقامتگاه های بوم گردی اصفهان را شامل میشود. اگر قرار است سفر هوایی یا ریلی را انتخاب کنید هم، میتوانید با خرید بلیط قطار یا هواپیما آنلاین، آسانترین روش خرید بلیط را با یوتراوز تجربه کنید. چند نوآوری در طراحی و ساخت این مسجد بکار رفته است که به نظر می رسد برخی از آنها در گذشته به صورت محدود تجربه شده بود. البته موقعیت این فضا در این مسجد به گونه ای است که با توجه به هوای گرم و خشک اصفهان و طولانی بودن مسیر این فضا تا صحن مسجد امکان آلوده و نجس شدن کف حیاط وجود نداشته است اما ساخت سرویس های بهداشتی در بعضی از مساجد جامع بعدی با دقت کافی صورت نگرفته است و در برخی از آنها فاصله بین این فضا و حیاط بسیار کوتاه طراحی شده است. بعد از اسلام، در شهرسازیها توجه ویژهای به مسجد داشتند و معماران تمام ذوق و سلیقه هنری خود را در ساخت این بناها به خرج میدادند. مسجد شاه اصفهان، مسجدی تاریخی در دل میدان نقشجهان است که با معماری باشکوهاش، توانسته نظر بسیاری از توریستها و گردشگران را به خود جلب کند.

بنابه گفته عبدالمهدی رجایی، نویسنده تاریخ مشروطیت اصفهان، ماجرا از آنجا آغاز شد که صارمالدوله، پسر ظلالسلطان و نوه ناصرالدین شاه، مادر خود را که به منزل نورالله نجفی اصفهانی پناه برده بود با گلوله کشت. مجاهدالدین سلطان زینالعابدین که وارث شاه شجاع بود و نمیخواست گماشتهٔ تیمور باشد، با آغاز تهاجم تیمور به ایران، شیراز را رها کرد و عازم غرب شد. چند مورد دیگر از کتیبههای مسجد شاه اصفهان را هم در محوطه مسجد میبنید که آثاری بینظیر از خطاطهای زمان صفویه مثل محمدصالحامامی یا عبدالباقیتبریزی هستند. چهارباغ برای من همهچیز بود، اینکه آنجا طراحی کنم، ابزار کار و صنایعدستی خریداری کنم؛ همه در همان محوطه بود. هر چند که جای آثار ارزشمند تاریخی دیگر استان یزد در این متن خالی بود، امّا امیدواریم مفید بوده باشد. در اين محوطه بزرگ که چند کاخ سلطنتی نيز مستقر بود، عماراتی مانند تالار اشرف، جبهخانه، رکيب خانه، کشیکخانه، تالار طويله، کاخ هشتبهشت، توحيد خانه و برخی عمارتهای ديگر ساخته شد.عکس از ویکیپدیا (عکاس: والتر میتلهولتسر)در میان باغ چهلستون، شاهعباس عمارتی به شكل کلاهفرنگی با اتاقهای كوچک در اطراف آن ساخت كه از آن بهعنوان هسته اولیه كاخ چهلستون یاد میشود. مسجد امام اصفهان که در ضلع جنوبی میدان امام قرار دارد، در سال ۱۰۲۰ هجری، به فرمان شاه عباس اول، در بیست و چهارمین سال سلطنت وی شروع به ساخت شده و تزئینات و الحاقات آن در دوره جانشینان او به اتمام رسیده است. هر ساله توریستهای زیادی به اصفهان میروند تا این مسجد تاریخی را که با نامهای مسجد امام اصفهان، مسجد جامع عباسی یا مسجد سلطانی شهر دارد، از نزدیک ببینند. مسجد امام یا مسجد شاه اصفهان، یکی از مساجد جامع بسیار مهم در تاریخ معماری ایران می باشد که در ضلع جنوبی میدان نقش جهان اصفهان و در محدوده دولتخانه صفوی قرار گرفته است.

جالب است بدانید که این مسجد در تاریخ 23 شهریور 1382 هم جزو آثار ملی کشور ایران ثبت شد و برای همین شهرت زیادی دارد. بنای امروزی کلیسای وانک در سال ۱۶۵۵ میلادی ساخته شد. در مقابل این سردر، یک حوض زیبا وجود دارد که میتواند لوکیشن مناسبی برای عکس گرفتن باشد. در این طبقه علاوه بر مينياتورهای اثر هنرمند معروف عصر صفوی رضا عباسی ، گچبری های که به شکل انواع جام و صراحی در ديوار تعبيه شده وجو دارد. مسجد شاه یکی از بزرگترین مسجدهای اصفهان است و آن را با نام مسجد بزرگ عباسی (Abbasi Great Mosque) هم میشناسند. کتیبه سردر باشکوه مسجد به خطّ علیرضا عباسی خوشنویس نامدار عصر صفویّه است که تاریخ آن سال ۱۰۲۵ ذکر شدهاست. شرح مفصل این میدان را جهانگردان نامدار اروپایی مانند شوالیه شاردن، ژان باتیست تاورنیه، پیترو دلاواله، سانسون، انگلبرت کمپفر و دیگران که از روزگار صفوی به بعد از اصفهان دیدن کردهاند، بهدست دادهاند و همه آنان زیبایی میدان را ستودهاند. اگر قصد داشته باشید از این سازه تاریخی دیدن کنید و از کوه بالا بروید، در حال بالا رفتن، به آثاری از پله های ساخته شده در دل کوه بر می خورید که در حال حاضر، زمان تنها اثری ناچیز از آن ها به جای گذاشته است. در واقع به اعتقاد زرتشتیان، فروهر جوهر حیات بوده و فناناپذیر است و فروهر هر موجود پیش از خلقت آن، در عالم مینویی حضور داشته و بعد از خلقت، با موجود همراه می شود و بعد از مرگ او نیز راهی عالم بالا می شود. در راهرو مجسمههایی موجود است که با لباسهای مختلفی از مراسمات خاص زرتشتی پوشانده شدهاند. چیزی که مسجد دشتی را خاص میکند، گنبد بسیار زیبایی است که از جنس آجر بوده و به آن نمایی زیبا میبخشد.

اگر شما هم قصد سفر به این شهر تاریخی را دارید، پیشنهاد میکنیم که دیدن از این قنات دو طبقه عجیب را از دست ندهید. در صورت سفر به استان یزد پیشنهاد میکنیم که دیدن از این قناتها را از دست ندهید. در این مسجد علاوه بر کاشیکاریها، تزیینات زیادی روی بخشهای مختلف مسجد صورت گرفته که در دوره جانشینان شاه عباس اول، کار روی تزئینات هم به اتمام رسید. این مسجد شاهکاری جاویدان از معماری، کاشیکاری و حجاری ایران در قرن یازدهم هجری است و آخرین تاریخ های ثبت شده در مسجد، سال ۱۰۷۷ هجری قمری یعنی آخرین سال سلطنت شاه عباس دوم و ۱۰۷۸ هجری یعنی اولین سال سلطنت شاه سلیمان و نیز سال ۱۰۹۵ هجری قمری است که معلوم می شود اتمام تزیینات و الحاقات مسجد، در دوره جانشینان شاه عباس اول انجام پذیرفته است. مسجد شاه در چندین مرحله ساخته شد که این مراحل در زمان جانشینان شاه عباس یکم یعنی شاه صفی، شاه عباس دوم و شاه سلیمان به اتمام رسیدند. مسجد امام که به دستور شاه عباس یکم ساخته شده است، پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به طور رسمی به مسجد امام تغییر نام پیدا کرد. همان طور که در بخش قبلی هم اشاره کردیم، مسجد شاه به دستور شاه عباس یکم ساخته شد. در آینده با انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت و توسعه شهر به سمت جنوب و احداث میدان نقش جهان، استقرار مجموعه کاخ های شاهی که با عمارت عالی قاپو آغاز شده بود توسط شیخ بهایی پایه گذاری شد. وقتی به مسجد بروید خبری از این دو نیست چون به دلیل عریض کردن خیابان طالقانی، امکان آسیب به این بخشهای مسجد وجود داشت و برای همین آنها را به کاخ چهل ستون انتقال دادند. دالان واقع در سمت راست کوتاه تر و دالان واقع در سمت چپ طولانی تر است زیرا محور اصلی حیاط نسبت به محور اصلی میدان چهل و پنج درجه چرخیده تا حیاط و شبستان و گنبد خانه اصلی رو به قبله باشند و از سوی دیگر فضای ورودی و پیشطاق آن در سمت میدان به موازی بدنه میدان طراحی و ساخته شده است.

محل غذا خوردن در نزدیکی کاخ چهل ستون اصفهان کجاست ؟ یکی از مهمترین مراسمهایی که هر سال محرم در این محل برگزار میشود، مراسم نخلگردانی است که شکوه آن، سالانه گردشگران زیادی را به این شهر جذب میکند. شما از راهآهن باید اول وارد بزرگراه دستگردی شوید و سپس مسیرتان را مستقیم ادامه دهید تا به بزرگراه کشوری برسید. اگر توان تشخیص ساعت از روی این سنگ را داشته باشید، جالب است بدانید که هنوز هم به طور دقیق میتواند زمان را مشخص کند و شما میتوانید به وسیله آن متوجه ساعت شوید. پیشنهاد مطالعه: اگر به مکانهای تاریخی شهر اصفهان علاقه دارید، پیشنهاد میکنیم که مقاله سی و سه پل اصفهان را مطالعه کنید و با این پل تاریخی و جذاب آشنا شوید. اگر به گنبدهای فیروزهای شهر اصفهان علاقه دارید، پیشنهاد میکنیم از این مسجد بازدید نمایید. متاسفانه در طول زمان آسیبهای زیادی به کاشیکارهای مسجد قطبیه اصفهان وارد شده اما این بنا هنوز هم زیباییهایی دارد که پیشنهاد میدهیم در طول سفرتان به اصفهان حتما سری هم به آن بزنید. آثار معماري و حدود محراب سلجوقي اين بنا در زير محراب كاشي كاري كنوني ، مزين به آيات قرآني كه احتمالاً به دورهي صفوي يا كمي قبل از آن تعلق دارد ، آشكار شده است .

به نظر میرسد که محراب بنا در اصل دارای تزئینات زیبای گچبری بوده، اما به دلیلی که در مبحث ساخت و سازه بیان گردید، امروزه فقط با قندیلهای گچی که در نهایت سادگی ساخته شدهاند، زینت یافتهاست. لازم به ذکر است که بیشترین زمان ساخت مسجد صرف تزیینات، کاشیکاریها، خوشنویسیها و حجاریها بود که هر کدام به بهترین نحو پایان یافتند. چنان که از مآخذ برمىآید، بنای آن در سومین مرحله از اجرای طرح میدان نقشجهان به فرمان شاه عباس بزرگ (۹۹۶-۱۰۳۸ ق/ ۱۵۸۸-۱۶۲۹م) آغاز گردیده و در دوره شاهصفى (۱۰۳۸-۱۰۵۲ق/ ۱۶۲۹-۱۶۴۲م) به پایان رسیده است. زمانی که شاه عباس اول شهر اصفهان را به عنوان پایتخت خود معرفی و نقش جهان را به عنوان میدان اصلی شهر معرفی کرد شیخ بهایی نیز برای توسعه شهر اقدام به طراحی و اجرای کاخ سازی در اطراف نقش جهان نمود. ایوان های قسمت شمالی این کاخ دارای حوضی با سنگ های مرمر و عمقی بسیار کم می باشد که آن را با نام حوض مروارید می شناسند، نحوه طراحی این حوض به گونه ای است که آب از سوراخ های آن به طرزی شگفت انگیز بیرون می آید که انگار مروارید از آن به بیرون می ریزد. این عمارت زیبا که از جاهای دیدنی یزد محسوب میشود به دلیل کم توجهی و بارش شدید باران در سال های بعد از انقلاب، ویران شده و تنها دیوار باغ، حوضی در وسط تالار و چند اتاق از آن بر جای مانده است. بسیاری از این خانه های حیاط دار و دلباز تاریخی که از دوره های مختلف تاریخی در ایران به جا مانده اند با مرمت و بازسازی افراد و ارگان ها به مکانی برای بازدید و اقامت گردشگران تبدیل شده اند و با یک ساعت گشتن در آن ها و یک چای نوشیدن می توان حس رهایی از بندهای زندگی مدرن را تجربه کرد.

آکواریوم ناژوان اصفهان اولین و بزرگترین تونل آکواریوم ایران است. در نتیجه اگر اهل تفریحهای پرهیجان هستید، میتوانید در کنار بازدید از باغ پرندگان، در دریاچه این پارک جنگلی قایقرانی کنید یا اینکه سوار بر تلهسیژ، فضای سرسبز پارک جنگلی ناژوان را زیر پا بگذارید. شاه عباس بسیار امیدوار بود که بتواند اتمام مراحل ساخت این بنا را مشاهده کند اما مرگ مهلت نداد و او در سنین میانسالی در گذشت. سرانجام تصمیم قطعی شد و در سال ۱۰۲۰ هجری قمری اولین مراحل ساخت مسجد آغاز گشت. این مسجد با معماری بینظیرش که از قرن 11 هجری قمری در کشور ایران خودنمایی میکند، به دستور شاه عباس عباس صفوی ساخته شد. 🔹 مسجد شاه اصفهان در تاریخ 15 دی 1310 و با شماره ثبت 107 در لیست آثار ملی ایران و در سال 1979 هم در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی در ۱۶ تیر در اینباره به ایسنا توضیح داد: در آن جلسه در اجلاس یونسکو «پیشنهاد شد تا یک گروه چندرشتهای درباره این موضوع یک گزارش بسیار دقیق را در فواصل منظم برای میدان نقش جهان ارائه کند و تا پیش از اول فوریه ۲۰۱۸ این گزارش باید برای یونسکو برود. در بخشهای بعدی درباره ویژگیهای منحصر به فرد مسجد شاه اصفهان بیشتر صحبت خواهیم کرد. مسئولیت روشن نگه داشتن آتش این آتشکده به فرد مطمئن و مورد اعتمادی که به درجات بالایی رسیده، داده شده. حالا مسیر خیابان سلمان فارسی را تا خیابان بزرگمهر ادامه داده و بعد از ورود به این خیابان تا خیابان شریف واقفی برانید. بعد از خیابان شریف واقفی، وارد خیابان نشاط شده و بعد به سمت خیابان فرشادی پیچیده و به سمت بنبست فاضلی بروید.

پس از بن بست فاضلی باید به سمت خیابان خلقی برانید و بعد هم مسیرهای شما شامل خیابان پشت مسجد امام و خیابان شهید عمرانی میشود تا بتوانید خود را به مسجد شاه برسانید. مسجد امام اصفهان، در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۰۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. استان یزد از سرزمینهای تاریخی و بزرگ است که در میان ایالتهای قدیمی از جمله پارس، اصفهان، کرمان و خراسان قرار داشتهاست. شهر زیبا و تاریخی یزد از نظر بافت تاریخی و معماری خانه هایش شهرت خاصی در ایران دارد و دارای آثار و بناهای با قدمت بسیار است. آب و هوای اصفهاناصفهان یکی از توریستی ترین شهرهای ایران است که سالانه میزبان سیل عظیم توریست های داخلی و خارجی می باشد. ارتفاع گنبد عظیم مسجد امام، ۵۲ متر، ارتفاع مناره های داخل آن ۴۸ متر و ارتفاع مناره های سردر آن در میدان نقش جهان ۴۲ متر است. یکی از ویژگی های مهم طرح این مسجد که به نظر می رسد برای نخستین مرتبه به شکل بارز مورد توجه قرار گرفت حل کردن اختلاف زاویه بین محور قبله و محور میدان در فضای ورودی و به صورتی است که یک سمت فضای ورودی که به سوی میدان است با بدنه میدان هماهنگ است و سوی دیگر فضای ورودی که به حیاط منتهی می شود با محور قبله و نماهای داخل حیاط هماهنگ شده است و اعوجاج محور با الحاق فضایی با نقشه مثلث شکل در انتهای ایوان و چرخش دالان های واقع در دو سوی این ایوان صورت گرفته است. حمام شیخ بهایی، چون دیگر حمامهای تاریخی، دو سربینه مردانه و زنانه دارد و در داخل آن استخر، چند خزینه و آب انبار بهچشم میخورد. ورودی مسجد در وسط جبهه جنوبی میدان قرار دارد و از طریق یک جلوخان نیمه محصور با میدان و امتداد راسته بازار واقع در پیرامون بازار مرتبط شده است.

اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از اجاره ماشین جهت سفر دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.

[ بازدید : 3025 ]

[ شنبه 22 مهر 1402 ] 12:09 ] [ QW569 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]