برنامه ریزی مقاصد گردشگری


طراحی اقامتگاه بومگردی نقش مهمی در صنعت گردشگری دارد و نقش مهمی در آشنایی گردشگران با فرهنگ و طبیعت منطقه دارد. یکی از عواملی که مستقیماً با جذب گردشگر ارتباط دارد، زندگی در محیط سنتی است. خانه ها، بنابراین مجتمع مسکونی بوم گردی باید به صورت یکپارچه با محیط طراحی شود. این فضا باید به گونه ای طراحی شود که نیازهای بازدیدکنندگان را برآورده کند.


در طراحی مسکن بوم گردی، انتخاب مکان مناسب برای طراحی یا بازسازی مسکن. مکان انتخاب شده باید از نظر معماری بر اساس فرهنگ و هنر سنتی همان منطقه باشد، به عنوان مثال: مسکن سنتی باید دارای قدمت تاریخی و ارزش تاریخی در گذشته یا حال باشد. وقت آن است که وضعیت نما، سقف، پنجره ها و درهای ساختمان را بررسی و بررسی کنید، اگر از نظر معماری و سایر ویژگی ها ارزشمند است. پس از نگهداری و پشتیبانی مستمر، تست و ارزیابی وارد فاز طراحی می شویم. محل سکونت باید به گونه ای طراحی شود که کمترین آسیب ممکن را به چشم انداز و اکوسیستم منطقه وارد کند. انتقال جامعه به منطقه بنابراین، افرادی که این اقامتگاه ها را اداره می کنند، بیشتر افراد محلی هستند و بهتر است از افراد محلی همان منطقه راهنمایی بگیرید.

عناصر و ساختار اقامتگاه بوم گردی سنتی ایران

هر منطقه از ایران به دلیل عناصر و ساختارهای چهار فصل اقامتگاه بوم گردی در کنار روش های معماری سنتی ایران بر اساس فرهنگ و اقلیم آن منطقه و مصالح بومی به کار رفته در ساختمان ها، سبک سنتی خاص خود را دارد. چند زیستگاه سنتی را بررسی می کنیم. و ما نشان می دهیم که این مکان ها چگونه کار می کنند.

ورودی تفرجگاه سنتی

درهای ورودی خانه بومردی دو در چوبی است که هر در دارای تابلویی برای اطلاع رسانی به افراد خانه است. مانند چکش است و صدای بلندی ایجاد می کند. چون مردی پشت در است. و صاحب خانه در را باز می کند که فرهنگ و سبک سنتی معماری ایرانی را نشان می دهد.

طراحی حیاط آپارتمان بوم گردی سنتی

حیاط فضای باز و آزاد را برای زندگی مستقل در خلوت فراهم می کرد. حیاط یکی از ویژگی های ارزشمند در معماری سنتی اقامتگاه ها و  نکته مهم در ساخت ویلا ست که بر هویت کلی بنا و حتی ساکنان آن تاثیر گذاشته است. در گوشه خانه است و معمولاً مربع یا مستطیل هستند. در معماری سنتی، حیاط در اقامتگاه های کوچک معمولاً به صورت ساده و در طراحی حیاط اقامتگاه بوم گردی از ترکیب چند حوض و باغ با هم طراحی می شد. فضای کاربردی نیز عملکرد بیولوژیکی دارد و به دلیل قرار گرفتن در معرض نور مستقیم در طول روز، رطوبت حیاط افزایش می یابد و عبور باد از روی حوض ها، هوای لطیفی را در این فضا ایجاد می کند. کاربری حیاط در خانه معماری سنتی مانند مرکز و قلب ساختمان است. حیاط محیطی است برای انجام بسیاری از کارهای خانگی مانند شستشو، نظافت، استراحت، سرگرمی و ملاقات.


لابی در یک اقامتگاه سنتی

اتاق جلویی در خانه های سنتی ایرانی عنصر جدایی محسوب می شود. در طراحی معماری سنتی، اتاق جلویی برای تعریف حریم خصوصی زندگی استفاده می شود. هشتی بخشی از ساختمان است که فضای ارتباطی داخل و خارج ساختمان را از هم جدا می کند و یکی دیگر از کاربردهای این هشتی برای بخش ساختمان است. قسمت های دیگر خانه و گاهی برای ارتباط. با چند خانه ساخته شده است، در برخی خانه های بزرگتر اتاق اندرونی و خادمان نیز به هشتی منتهی می شود، هشتی از ویژگی خاصی برخوردار است. گاهی از طریق راهروهایی که دارای پیچ های متعدد هستند، بسته به عملکردشان در هر منطقه، انواع مختلفی دارند.

اتاقی در یک خانه بوم گردی سنتی

طراحی اتاق نشیمن بومردی متفاوت است، به طوری که در ساخت فضاهای نشیمن، ارتباط بصری اتاق ها بخشی از معماری سنتی ایرانی است.

طراحی کلی اتاق های نشیمن بر اساس اتاق های تابستانی و زمستانی است. بیشتر اتاق‌های تابستانی در طبقه بالا و اتاق‌های زمستانی در طبقه همکف یا کمی پایین‌تر از حیاط قرار داشتند، زیرا موقعیت باعث گرم شدن سریع مکان می‌شود، برعکس اتاق‌های تابستانی فضاهایی هستند که در جهت وزش باد که دارای دهانه کامل یا درهایی در طرف مقابل خود هستند که عملکردی مشابه انسداد باد دارند.

بالکن اقامتگاه بومردی

سوله فضایی نیمه باز است که از سه طرف بسته و از یک طرف باز است. ایوان فضای میانی است که محل ارتباط اتاق هاست. سایبان پهن یا بلند است. نوع ساختمان یا محل آن. کارکردهای متفاوتی دارند و به عنوان فضاهای اقامتی بوم گردی مورد استفاده قرار می گیرند.

تفاوت بین یک مقصد بوم گردی و یک هتل

تفاوت های زیادی بین هتل ها و اقامتگاه های بوم گردی وجود دارد. افرادی که می خواهند مکان های جدیدی را کشف کنند و با فرهنگ منحصر به فرد این منطقه آشنا شوند و تجربیات جدیدی کسب کنند به دنبال اقامتگاه های بوم گردی هستند.

تفاوت اصلی این دو مکان در تقابل سنت و مدرنیته است.در اقامتگاه های بوم گردی بیشترین تاکید بر بافت و فرهنگ سنتی منطقه است.در اقامتگاه های بوم گردی سنتی از امکانات رفاهی مجللی که هتل ها دارند خبری نیست. . . بهتر است از بافت سنتی این مکان غافلگیر شوید و اقامت در آنجا شما را به سفری به گذشته می برد.

[ بازدید : 157 ]

[ يکشنبه 21 آبان 1402 ] 10:59 ] [ QW569 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]