اماکن گردشگری دامغان; از مسجد تاریخی تا غار شیربند


دامگان منطقه ای تاریخی پر از تمدن کهن و آثار باستانی، دیدنی های تاریخی و مناظر شگفت انگیز طبیعی است. بناهای تاریخی و باستانی است.

این شهر که در سده های گذشته با نام های مختلفی چون «سد دروازه» و «د مغان» شناخته می شد، زمانی به عنوان پایتخت حکومت اشکانی شناخته می شد و در کتیبه «سارگون دوم آشور پت ننه» آمده است. به نام "گومز" یا "کومس". از این شهر یاد شده است که هنوز بقایای قلعه معروفی که زمانی در اطراف آن ساخته شده بود، دیده می شود. این شهر زیبا علاوه بر پسته های خوشمزه و معروفش، به معدن «باداب سورت» نیز معروف است که امروزه به یکی از پارک های عمومی تبدیل شده است. جاهای دیدنی دامغان بسیار متفاوت است که در زیر چند مورد مهم و معروف را به شما معرفی می کنیم. با گردشی تاپ همراه باشید.


«تاریخانه» را که در جنوب شرقی این شهر قرار دارد، قطعاً می‌توان به عنوان یکی از زیباترین و ارزشمندترین اماکن مذهبی ایران باستان معرفی کرد که به گفته بسیاری از کارشناسان مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بنای شهر دامخان است. . متأسفانه در این عصر تنها یک بنای متروکه و یک بنای مخروبه را می بینیم که دارای 26 ستون مدور و ارتفاعی حدود 6 متر از کف تا سقف است به نام «چهل ستون». با توجه به قدمت این بنای تاریخی، بررسی های انجام شده توسط اداره کل باستان شناسی نشان می دهد که اولین بنای آن آتشکده ای است که از دوره ساسانی و بناهای قرن دوم ساخته شده است. هجری قمری، زمانی که اعراب مسلمان بر ایران حکومت کردند، کاربری آن به مسجد تغییر یافت. در مورد نام این بنا به نظر می رسد که از نظر تاریخی «دری» به معنای «خدا» باشد. بنابراین پس از تبدیل این اثر تاریخی به مسجد، آن را «ناری خانه» و بعدها «تاریخانا» نامیدند.

اول تگرل دامگان

یکی از بناهای تاریخی دامگان، بنایی است که در جنوب روستای «مهمندوست» این شهرستان قرار دارد. نام آن «برج توگرل» است و دلیل نامگذاری آن به دلیل شباهت آن به «برج توگرل ری» است. کتاب «مطلع الشمس» در مورد این بنای گرانبهای ایران زمین به شرح زیر است:

برج بسیار قابل اعتماد قدیم مانند برج توگرل بیک ری و میل رادکان در جنوب مهماندوست و در مغرب شمال عم آباد قرار دارد که محیط آن از بیرون 34 ذراع (بیش از 35 متر) و محیط آن 7 متر است. این برج دارای دوازده شکاف است، یک ورودی در شکاف‌ها و عرض هر شکاف 1.23 متر است و بعد از 10 و نیم ذراع، سه مکرا آجر در شرایط بسیار خوب وجود دارد. سپس کتیبه ای به حروف کوفی سه، چهار و نیم عرض و بالای آن کتیبه ای شبیه به خط بان و آن سپس گنبد مخروطی شکل آغاز می شود، اما امروزه گنبد خراب شده و آنچه باقی مانده است به ارتفاع 14 ذراع رو به رو است. جنوب برج و یک بقعه آجری در وسط و دو بقعه در داخل برج حجاری های سنگی دیده می شود این برج آرامگاه امامزاده قاسم از نوادگان حضرت موسی بن جعفر (ع) است اما ساختار آن شباهتی به آن ندارد. یک مقبره

در این میراث آجری به وضوح می توان ظرافت و هنر دست را در دکوراسیون با قدمتی نزدیک به هزار سال مشاهده کرد که در معماری بنای خواهر در ایران برجسته است.

محوطه تاریخی تپه دامغان

محوطه تاریخی تپه حصار دامغان یکی از آثار ارزشمند ایران باستان و از مکان های دیدنی استان سمنان است که در جنوب شهرستان دامغان قرار دارد. این محوطه باستانی توسط "اریش فردریش اشمیت" (از باستان شناسان مشهور جهان، شهروند آلمانی-آمریکایی) کاوش و تحقیق شد که تحقیقات گسترده ای در مناطق مختلف ایران انجام داد و آثار باستانی و تاریخی ارزشمند کشور کشف شده است. و برای اولین بار کشف شد.

آثار کشف شده در این مکان مربوط به حدود 2000 تا 2200 سال قبل از میلاد مسیح است

پس از سه بار کاوش در این مکان تاریخی که منجر به کشف چندین گل به خط میخی بابلی قدیم شد، اطلاعاتی در مورد تپه حصار که ترجمه نشده بود یا هر چیز دیگری مهم بود. آثار با سابقه از 2000 تا 2200 قبل از میلاد اگرچه برخی این اکتشافات مهم را شاهدی بر تبادلات فرهنگی تمدن های فلات ایران و بین النهرین در گذشته می دانند، اما متأسفانه جزئیاتی از آنها در دست نیست.

تومبو دی پیر علمدار

در شمال شرقی شهر دامخان و در کنار مسجد جم شهر، ساختمان اداره «سلطان مسعود غزنوی» معروف به «بقعه پیر علمدار» قرار دارد. این اثر تاریخی در واقع یک برج گرد، بسیار زیبا و آجری است که ارتفاع آن به 13 متر می رسد. به نظر می رسد این برج آرامگاه یکی از امرای قم یا تمخانی قدیمی به نام «محمد بن ابراهیم» پدر «ابوحرب بختیار» باشد که در آغاز قرن پنجم ساخته شده است. این اثر تاریخی که به‌خاطر آجرکاری‌اش شهرت دارد، بیشتر به خاطر کتیبه‌های گچبری‌شده‌اش که در نزدیکی تالار برج موکران قرار گرفته‌اند، شهرت دارد.

خانه لطفی

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری دامغان، خانه تاریخی متعلق به دولت قاجار است که شامل قسمت های متعددی از جمله خادم، حیاط، حیاط بیرونی، حیاط خلوت، حیاط اندرونی و ... می باشد. دکوراسیون این خانه بسیار زیبا و جذاب است و معماری و طراحی ساختمان جالب و زیباست. تماشای این بنای باستانی برای علاقه مندان به تاریخ و آثار تاریخی ایران جالب و مفید خواهد بود.

ساختمان فتحعلی شاهی

«ساختمان فتحعلی شاهی» یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهرستان دامغان است. سازندگان زمان آن را در داخل حوضی که آب «چشمه علی» از آن می گذرد ساخته اند. این بنای زیبا از دو طبقه با پلان مستطیل شکل و دو نما تشکیل شده که ضلع شمالی آن از دو ستون زیبا با پوشش چوبی تشکیل شده است. نکته جالب در ساخت این بنا استفاده از ملات ساروج است که به دلیل قرار گرفتن در آب از مقاومت بیشتری برخوردار است.

قلعه چهل دوشیزه

در قسمت غربی شهر دامغان، بنایی قدیمی از اواسط قرن پنجم هجری قمری را می بینید که به «برج چهل دوشیزه» معروف است. بنای آجری در پشت بقعه امامزاده جعفر در کنار جاده دامغان به سمنان به ارتفاع بیش از 15 متر. قدمت آن را از کتیبه تقریباً ناخوانا خط میخی در قسمت بیرونی برج می توان فهمید. بنای چهل دختر دامغان یکی از ارزشمندترین و زیباترین آثار تاریخی به جای مانده از ایران باستان در شهر تاریخی دامغان است که به دلیل داشتن گنبد بزرگ، تزئینات زیبای بیرونی، خوشنویسی و همچنین استحکام قابل توجهی که همچنان پابرجاست. بنای موجود توسط «باو شجاع اسفر بیگی پیر اصفهان» ساخته شده است.

غار شیربند

یکی از زیباترین پدیده های طبیعی و مناظر باورنکردنی شهرستان دامغان در 12 کیلومتری شمال شرقی این شهرستان به نام «غار شیربند» قرار دارد. این اثر طبیعی و بسیار زیبا در استان سمنان را می توان یکی از زیباترین غارهای ایران دانست که دهانه غار بر روی تپه ای صخره ای در ارتفاع 50 متری از سطح رودخانه دیده می شود.

تاریخچه غار شربند به 136 تا 190 میلیون سال می رسد

فانوس های آهکی در رنگ ها و اندازه های مختلف و رسوبات کربنات کلسیم که در آب محلول هستند شبیه روکش ساختمان های مجلل و کاخ های باشکوه هستند و به شکل گل و کریستال های سوزنی شکل دیده می شوند. بر روی آن. به گفته زمین شناسان جالب است بدانید که این غار زیبا بین ۱۳۶ تا ۱۹۰ میلیون سال قدمت دارد.

فونتن علی

چشمه علی دامغان یکی از دیدنی ترین نقاط گردشگری این شهرستان است. دو بنای باشکوه دوره قاجار در این منطقه وجود دارد که در میان درختان بید قرار گرفته اند. از جمله این بناها می توان به «عمارت آقا محمد خانی» که در زمان «آقا محمدخان» قاجار ساخته شد و «عمارت فتحعلی شاهی» که در زمان «فتحعلی شاه» قاجار ساخته شد، اشاره کرد. چشمه علی از قدیم الایام به دلیل سرسبزی و آب و هوای خوب مورد توجه گردشگران به ویژه شاهان قاجار بوده است.

[ بازدید : 28 ]

[ جمعه 25 اسفند 1402 ] 13:19 ] [ QW569 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]