معرفی فرش دستباف و ویژگی های آن


فرش دستباف یکی از محصولات مهم صادراتی و نماد ایران محسوب می شود که در سراسر جهان شناخته شده و مورد قبول همگان است. ایران نقش عمده ای در تولید فرش جهان دارد و نفوذ و اهمیت آن باعث پیشرفت ایران در زمینه فرش بافی شده است. در این مقاله از سایت فلی می خواهیم شما را با اصول و نکات فرش دستباف آشنا کنیم.

فرش دستباف چیست؟

یکی از مهم ترین ابزار و چیزهایی که از قدیم الایام در زندگی مردم اهمیت ویژه ای داشته است، فرش و منسوجات است. زیرا استفاده از این وسایل به ایجاد حس آسایش و آرامش در افراد کمک می کند. در این میان یکی از خاص ترین و معروف ترین انواع فرش، فرش دستباف است که از محصولات باستانی ایران است. در اینجا ممکن است برای خریدار این سوال پیش بیاید که فرش دستباف چیست؟ توجه داشته باشید که کلمه فرش یک کلمه عربی است و معنای وسیعی دارد که به چیزهایی مانند فرش اطلاق می شود. بنابراین می توان گفت که منظور از فرش دستی این است که با دست از پارچه و بافت بافته می شود که طبیعتا نقش های بسیار زیبایی بر روی آن ایجاد می کند و طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد.

تاریخچه فرش دستباف

با توجه به تاریخ کهن تولید فرش و قالی ایران، می توان گفت که محصولات بافته شده توسط هنرمندان ایرانی، بهترین و زیباترین فرش های جهان با تاییدیه کارشناسان بین المللی فرش است. اما اولین فرش در سال 1328 به عنوان فرش اسب یا در چادرهای کویرنشینان مورد استفاده قرار گرفت. و دستاوردهای بسیاری در تولید این محصول حاصل شده است، محققان معتقدند که آغاز توسعه هنر قالی بافی در ایران مربوط به قرن 16 و 17 عصر ماست.

در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی در بسیاری از زمینه ها از جمله تولید فرش، شاهد تحولات بزرگی در تولید محصولات بوده ایم. بنابراین در ابتدای تولید فرش‌های هنرمندان ایرانی، نقش‌های بسیار ساده و طرح‌های ساده برای این محصولات نساجی به کار می‌رفت، اما با گذشت زمان تغییرات فوق‌العاده‌ای در تولید محصولات ایجاد شد و همین امر باعث شده تا تنوع بی‌نظیری در بازار منسوجات دستباف ایجاد شود.

قالیچه های تاریخی دستبافت

از جمله فرش های دستباف مهم تاریخ ایران می توان به قالی ها و قالی های زیر اشاره کرد:

فرش های تاریخی

فرش پازیریک: این فرش ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و ابعاد آن ۲۱۰×۱۸۳ سانتی متر است و در حدود ۳۶۰۰ گره بافته شده است.

فرش بهارستان: این فرش که به فرش بحر خسرو معروف است، فرشی شگفت انگیز از دوره خسرو پرویز است.

فرش دستباف عصر صفوی - یکی از بهترین فرش های دستباف ایرانی است که نشان از خلاقیت و نبوغ هنرمندان دوران صفویه دارد. در این دوره حدود 1500 قالی و قالیچه با طرح از قالیبافان به جا مانده است.

فرش ترنجی به شکل حیوان: این نیز یک فرش ایرانی با زمینه قرمز و طرحی زیبا، از ابریشم و بسیار پرطرفدار است.

فرش چلسی: یکی دیگر از فرش های زیبای دنیا، فرش چلسی است که در مجموعه فرش موزه ویکتوریا و آلبرت لندن قرار دارد.

فرش دستباف کاشان

هر چند در مورد هنر بافندگان ایرانی ذکر شد. لازم است بدانید که قالی بافی در برخی از شهرهای ایران دقیق تر و هنرمندانه تر است و همین امر باعث شهرت فرش در این استان ها شده است. فرش دستباف کاشان در آن زمان یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین فرش‌های ایران و جهان است که در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی به فروش می‌رسد. همچنین کیفیت استثنایی فرش دستباف کاشان و زیبایی بی پایان این محصول باعث رونق خرید و فروش مشتریان از این نوع فرش از گذشته تا به امروز شده است. شهر کاشان یکی از بهترین و مرغوب ترین مراکز تولید فرش دستباف و قالیچه در دوره صفویه بوده است، از این رو نقوش بسیار ظریف و نفیسی که هنرمندان کاشانی بر روی فرش دستباف می‌کردند، رواج داشت.

کیفیت فرش دستباف

با توجه به افزایش روزافزون انواع فرش دستبافت در بازار ایران و جهان، در هنگام خرید این محصول باید به نکاتی توجه کنید. فرش دستباف ایرانی عموماً در 3 نوع ترنج، سفالی و افشان بافته می شود که پرطرفدارترین آنها نوع ترنج است. این نوع فرش دور تا دور آن حاشیه پهن و وسط آن طرحی بیضی و مدور است. همچنین به یاد داشته باشید که تفاوت فرش دستبافت با فرش ماشینی بسیار زیاد است، بنابراین فرش های دستبافت از دور و از نزدیک بسیار زیبا و براق به نظر می رسند. تقارن رنگ از دیگر ویژگی های مهم این محصول است که بر زیبایی آن می افزاید. برعکس مواظب باشید پرز این فرش براق و انعطاف پذیر باشد تا این نوع فرش فقط فرشی باشد که با راه رفتن و شستن زیباتر می شود.

طرح ها و نقش های فرش دستباف

جدا از کیفیت فرش دستباف، در هنگام خرید این محصول، نکته بسیار مهم دیگری که برای مصرف کنندگان حائز اهمیت است، توجه به طرح و نقش این محصول است. اگر قصد خرید فرش دستبافت ایرانی را دارید دقت کنید باید بدانید که معمولاً طرح ها و نقش های فرش ایرانی عبارتند از:

طرح و نقش فرش دستباف

طرح شاه عباسی

طرح اسلنک

طرح اسپری

طرح بته جکه

شکل درخت

برنامه ریزی برای شکار نکردن

طراحی قاب

ترکمن و بخارا را در نظر بگیرید

طرح گل فرنگ

طرح ماهی دهرم

طرح فداکاری

یک نقشه مخفی

طرح گلدان

طرح الیس

طراحی هندسی

طرح آثار باستانی و بناهای اسلامی

طراحی انطباق

برنامه یکپارچه

مواد مورد استفاده در فرش دستباف

یکی از موارد مهمی که باعث شهرت فرش دستباف ایرانی شده، کیفیت مواد به کار رفته در این فرش هاست که به اندازه زیبایی محصول اهمیت دارد. یکی از موادی که در بافت فرش دستباف ایرانی استفاده می شود، پنبه و پشم است و این نوع فرش به فرش پشمی معروف است. همچنین ممکن است گفته شود که در بین عشایر به جای سیم از پشم استفاده می شود

انواع فرش دستباف

از انواع فرش دستباف می توان به:

فرش تمام ابریشم: پرز و تاف آن از نخ ابریشم مرغوب بافته شده است.

گل ابریشم: نوع دیگری از فرش یا قالیچه دستباف است که در حاشیه و نقش آن به جای پشم از ابریشم استفاده می شود.

فرش کف ابریشم: نوعی فرش دستبافت است که در آن به جای پشم از ابریشم استفاده می شود.

سوف: نوع دیگری از فرش و قالیچه دستبافت است که زمینه آن از پارچه ضخیم و نازک و دارای نقش و نگارهای گل و بوته های پرزدار است.

لینک منبع: https://ghalikhane.com/brand/negin-carpet

[ بازدید : 372 ]

[ پنجشنبه 29 تير 1402 ] 10:11 ] [ QW569 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]