همه چیز درباره تراکنش های دیجیتال!


برای اینکه بروید و آن کالای خاص را معامله کنید، یعنی برای خرید طلا باید به بازار طلا بروید و برای خرید سهام باید به بازار بورس بروید و آن کالا را بخرید. یکی از ساده ترین و مطمئن ترین راه ها برای خرید و فروش ارز دیجیتال، صرافی ارز دیجیتال است. در ادامه مقاله درباره چیستی صرافی ارز دیجیتال صحبت خواهیم کرد.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال جایی است که می توانید ارز دیجیتال بخرید و بفروشید و ارز دیجیتال معامله کنید. صرافی یک پلتفرم آنلاین است که رایج ترین راه برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است.

در یک صرافی می توانید ارزهای دیجیتال را به صورت جفت ارز مبادله و مبادله کنید، به عنوان مثال می توانید جفت ارزهای بیت کوین/اتریوم (BTC/ETH) را با یکدیگر معامله کنید. شما می توانید ارزهای دیجیتال را در این جفت ارزها بخرید و بفروشید. در واقع، این صرافی یک بازار آنلاین برای طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال است.

Exchange در زبان انگلیسی به معنای مبادله و مبادله است و به همین دلیل زمانی که ارز دیجیتال وارد ایران شد، مبادلات دیجیتال در ایران ابتدا Exchange نامیده شد و از قدیم به این نام شناخته می شد. کم کم با مطرح شدن کلمه صرافی کاربرد این کلمه زیاد شده و در حال حاضر بسیاری از آنها به صرافی معروف شده اند.

ویژگی های صرافی ارزهای دیجیتال

برچنگال ویژگی های بسیاری را برای معامله گران ارزهای دیجیتال ارائه می دهد. برای استفاده از خدمات این پلتفرم های آنلاین، ابتدا باید در آنها ثبت نام کنید. ارز دیجیتال ویژگی های بسیاری را در اختیار کسانی قرار می دهد که در این پلتفرم ثبت نام و تایید شده اند. صرافی می تواند کیف پولی برای دارایی های ارز دیجیتال باشد. هر صرافی کیف پول مخصوص به خود را دارد و با ثبت نام در آنها کیف پول حساب شما ایجاد می شود. البته امنیت این کیف پول فردی بالا نیست و قرار دادن دارایی در صرافی چندان امن نیست.

این بزرگترین و مهم ترین قابلیتی است که صرافی های ارز دیجیتال برای خرید و فروش ارائه می دهند. همچنین می توانید از این پلتفرم ها برای تجارت استفاده کنید. شما می توانید سفارش خرید (سفارش یا خرید) یا توقف ضرر را در صرافی انتخاب کنید و با انتخاب آن، صرافی به صورت خودکار ارز شما را خریداری یا بفروشد.

می توان گفت که صرافی ارزهای دیجیتال تا حدودی شبیه به دلال های بازار سنتی است، اما تفاوت های زیادی دارد. در ابتدا این صرافی ها خدماتی مانند خرید و فروش ارز دیجیتال را به معامله گران ارائه می کردند، اما با گسترش این بخش، اکنون صرافی های بزرگ قدرت بیشتری به فروشنده ارز دیجیتال داده اند. تسهیلاتی مانند مارجین و خارج از بورس (OTC) و قراردادهای آتی نیز در صرافی های اصلی منطقه موجود است.

تجارت سود نوعی تجارت است که در آن شما مقدار زیادی پول قرض گرفته شده از شخص دیگری را بر اساس پولی که از قبل دارید معامله می کنید.

خارج از بورس (OTC) تراکنشی است که در بین ماینرها یا سرمایه گذاران اولیه ارز دیجیتال رایج شده است و مستقیماً بین طرف های ذینفع و بدون نظارت صرافی ها انجام می شود. دفاتر فرابورس برای افرادی که می خواهند مقادیر زیادی سکه را بدون اتصال به صرافی بفروشند محبوب هستند.

قراردادهای بیت کوین و معاملات آتی  قیمت ارز دیجیتال مانند خرید یک دارایی به قیمت آتی آن و سپس واریز پول و دریافت سکه های خود در زمانی است که شما مشخص می کنید.

درآمد این صرافی ها از میزان پورسانتی که برای خدمات ارائه می دهند تامین می شود. در واقع برای هر کاری در بورس باید پورسانت آن کار را پرداخت کنید.

البته لازم به ذکر است که هر صرافی در این زمینه ویژگی های خاصی را ارائه می دهد که با توجه به کاربران خود با یکدیگر متفاوت است.

منظور از تبادل متمرکز چیست؟

متعهد بودن مالی به معنای اعتماد به کسی یا جایی برای مراقبت از پول شماست.

در گذشته کلمه متمرکز به هر سازمانی اطلاق می شد که به امور مالی می پرداخت. تمرکز به این معنی است که یک واسطه قابل اعتماد وجود دارد که تمام دارایی های مورد استفاده در معاملات را مدیریت می کند. مثلاً در بانک، مشتری پول خود را به بانک می دهد تا برای او نگه دارد. بنابراین بانک کنترل کاملی بر پول مشتری دارد و برای ارائه خدمات از کاربر کارمزد دریافت می کند. در بسیاری از موارد، اعتماد به یک واسطه بسیار ایمن‌تر از درخواست از یک فرد برای نحوه مدیریت پول خود است. بانک ها از تدابیر امنیتی بالایی استفاده می کنند و تیمی برای نظارت بر پول مشتریان دارند.

صرافی های متمرکز ارزهای دیجیتال به همین ترتیب عمل می کنند. کاربر می تواند پول خود را در صرافی ذخیره کند. این ارز متعلق به صرافی ارز دیجیتال است و اعتماد به یک واسطه به مشتریان این امکان را می دهد تا رمز عبور گمشده یا 2FA خود را به راحتی بازیابی کنند. زیرا این مشتری پس از این تبادل به طور کامل دسترسی به حساب خود را آزاد کرده است. هنگامی که پول را در صرافی قرار می دهید، 100٪ بر پول مشتری کنترل دارید. داستان های زیادی از سرمایه گذارانی وجود دارد که با از دست دادن کلیدهای خصوصی خود صدها هزار دلار از دست داده اند. اگر پول آنها در یک صرافی متمرکز می شد، دیگر نگران این موضوع نبودند و به راحتی می توانستند با ارائه مدرک پاسپورت یا کارت شناسایی، پول خود را پس بگیرند. البته زیاد شنیده می شود که صرافی های این فضا هک شده و سرمایه زیادی از صرافی ها به سرقت رفته است و نمی توان به آنها صد در صد اعتماد کرد.

تفاوت بین صرافی های متمرکز و غیر متمرکز چیست؟

علاوه بر تبادل اطلاعات، تبادل افراد نیز در این زمینه انجام می شود. همانطور که در بالا ذکر شد، صرافی دیجیتال توسط انجمن هماهنگ و کنترل می شود و زمانی که این شرکت به دلیل تایید یا مشکل پولشویی یا محدودیت های اعمال شده در کشور شما، مشکلی در حساب شما پیدا کند. ممکن است حساب شما را خاتمه دهد و در این صورت دارایی های شما در معرض خطر است. اما صرافی های غیرمتمرکز با این ایده وارد این سیستم شدند که دارایی های دیجیتال آنها غیرمتمرکز است.

به بیان ساده، یک صرافی دیجیتال غیرمتمرکز (DEX) با ایجاد یک محیط قابل اعتماد و بسیار هوشمند، واسطه را حذف می کند. در یک صرافی غیرمتمرکز، معاملات از طریق قراردادهای هوشمند انجام می شود تا پول از دست یک واسطه عبور نکند. یک صرافی غیرمتمرکز نیز کنترلی بر سرمایه شما ندارد. این نوع تراکنش یک سیستم همتا به همتا است. البته DEX هنوز در مراحل ابتدایی است و محبوبیت چندانی ندارد و تعداد تراکنش ها در این صرافی ها کم است. اما این نوع مذاکرات در نوع خود بسیار جالب است و می تواند فرصت خوبی برای کشورهایی باشد که جریمه نمی شوند.

[ بازدید : 424 ]

[ پنجشنبه 19 مرداد 1402 ] 11:46 ] [ QW569 ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]